Air Race 2014: Besenyei igen, Budapest nem
Kialakult a menetrendje és a mezőnye is a jövő évben újrainduló Red Bull Air Race versenysorozatnak: hat országban hét futamot rendeznek három kontinensen. Indul a sorozat február 28-án Abu-Dzabiban, majd következik a malajziai Putrajaya, a lengyelországi Gdynia, az angliai Ascot, majd két amerikai helyszín: Dallas és Las Vegas, végül a záróesemény november elsején Kínában. Érdekes, hogy ugyan említik Sanghajt, de konkrétan nem jelöli meg a várost helyszínként a verseny weboldala. Budapest tehát nem szerepel legalábbis a jövő évi programban.
Megtudhatunk részleteket a változó versenyfeltételekről is, amelyeknek legfontosabb része, hogy a versenyzők különféle gépekkel, de a gépeken azonos motorral és légcsavarral kell, hogy rajthoz álljanak, és a paraméterekre egységes limiteket írnak ki. Valamelyest megemelik a repülés alsó határát, nyilván azok után, hogy az utolsó futamokon már előfordult, hogy a túl alacsonyra kerülő gép veszélybe került, a minimális szint mostantól 65 helyett 82 láb, a különbség tehát valamivel több mint hat méter, de hát ez már döntő lehet abban, hogy a gépek ne kerüljenek túlságosan veszélyes közelségbe a tereppel, a vízzel.
Ugyancsak fontos változás, hogy más anyagból készítik a pilonokat, ami azt jelenti, hogy az érintésük nem lesz annyira veszélyes a gépekre nézve, mint az eddigiek, viszont könnyebben és gyorsabban állítható fel helyettük a másik, ha mégis beleakad egy szárnyvég.
Ami a résztvevők névsorát illeti: a mezőnyben ott lesz három korábbi győztes, a brit Paul Bonhomme, az osztrák Hannes Arch és az amerikai Kirby Chambliss. A további versenyzők: Nigel Lamb (Nagy-Britannia), Matt Hall (Ausztrália), Besenyei Péter (Magyarország), Nicolas Ivanoff (Franciaország), Michael Goulian (Egyesült Államok), Matthias Dolderer (Németország), Yoshi Muroya (Japán), Pete McLeod (Kanada) és Martin Sonka (Cseh Köztársaság).
Besenyeiről a weboldal kiemeli, hogy ő a „keresztapja”, és tíz évvel ezelőtt az első összetett győztese a versenysorozatnak, akinek fontos szerepe volt a nagy sebességű, kis magasságú versenyrepülés kialakításában, versenyzett Extrával, Edge 540-essel és MXS-szel, 2010-ben viszont a magyar tervezésű Corvus Racerrel debütált. Tekintélyére és fontos szerepére jellemző, hogy az új szezont bejelentő címoldalon is az ő fényképét láthatják az Air Race rajongói.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!