Airbus: jobb év, jobb kilátások
A 611 kereskedelmi gép átadása 2020-hoz képest jelentős növekedés, az „utolsó békeévben” természetesen magasabbak voltak a számok.
„Megmaradtak a bizonytalanságok, de 2022-ben jó úton járunk a gyártás növelésére, hogy kielégíthessük vásárlóink igényeit” – így kommentálta a most nyilvánosságra hozott adatokat az Airbus-főnök Guillaume Faury. A szerkesztőségünkhöz eljuttatott közlemény szerint a 2020-as 566-hoz képest tavaly 45-tel többet, összesen 611 gépet adtak át, ami tehát nyolc százalékos növekedés. Ez természetesen jelentős bővülés, különösen a körülményekhez képest, ugyanakkor a reális képhez az is hozzá tartozik, hogy 2019-ben ez a szám 863 volt, de hát közbejött a járvány.
A pandémia egyik közvetlen következményeképp a karanténok, zárlatok miatt a leállások ugyanúgy visszafogták a repülőgépgyártást, mint az, hogy a válság mélypontján a légitársaságok közül is sok éppen hogy nem tülekedett új gépeket átvenni, volt bőven halasztás is. Mindenesetre tavaly nyilván nem akadtak olyan súlyos mélypontok már, mint 2020 áprilisában, májusában.
A tavalyi és tavalyelőtti átadások összehasonlító táblázata azt mutatja, ami persze egyáltalán nem meglepő, hogy a gépek túlnyomó része az Airbus keskenytörzsű utasszállítója volt, jelesül a 320-as család. Az egyik évről másikra szóló növekedés nagy részét is ez a kategória tette ki, 446 után 483 példány, illetve az egykori CSeries utódja, az A220-as, a jelenleg piacon elérhető legmodernebb regionális, amelynek növekménye tizenkét gép volt. Az összes többi típus esetében a javulás sokkal kisebb: A330-ból egy, A350-esből négy, és az A380-asból szintén egy plusz gép került a megrendelőkhöz, ami jól jelzi, hogy a nagy hatótávolságú, szélestörzsű gépek piaca igazából még nem tért magához.
Az viszont „normális” trendet jelez, hogy a gépek közül a legtöbb, harminc százalék, az ázsiai, illetve csendes-óceáni társaságok üzemeltetésében került forgalomba, illetve hasonlóan magas arányban szállították le, 29 százalékban, lízingcégeknek. A tavalyi év történetéhez hozzá tartozik az utolsó kétszintes óriás A380-as átadása, illetve az, hogy a 320-as gépcsaládból mostantól csakis a neo-változatokat készítik a gyártóközpontokban.
Ami Faury optimizmusát teljesen érthetővé teszi: a tavalyi teljes rendelésállomány (visszamondások nélkül) igen komoly mértékben növekedett a 2020-ashoz képest. A 771, az Airbus weboldala szerint nettó, tehát visszamondások után 507 példány eladása elég pontosan követi a gyártás arányait, a legkisebb A220-asból 64, a 320-as családból nem kevesebb, mint 661 repülőgépre sikerült szerződést kötni, és az Airbus jelzi, hogy igen magas az opciók és szándéklevelek formájában történt további elköteleződés példányszáma is, egyelőre ezek közé tartozik a KLM és a Qantas tervezett vásárlása. A 330-asokból harmincat vásároltak meg, érdekes, hogy a nagyobb és persze drágább, modernebb konstrukciót képviselő 350-esből, amely most már az Airbus legnagyobb gyártásban lévő repülőgépévé lépett elő, csak tizenhatra született biztos megegyezés, és hogy még feltűnőbbek legyenek az arányok, ezek közül a nagy többség, tizenegy gép, a tavaly nyáron meghirdetett teherszállító változat.
Szóval a folyamatok egyelőre változatlanok, az Airbust is leginkább a keskenytörzsűek piaca tartja el, ezen belül is főképp a diszkontok gépigénye. Amúgy hosszú távon nagyon nem kell aggódni az európai központú gyártónak, mert a legyártásra váró, megrendelt gépek listáján nem kevesebb, mint 7082 példány szerepel.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!