Amikor a hóhért akasztják

iho/vasút   ·   2023.09.30. 20:30
rajet

Szombaton, szeptember 30-án a Budapestről induló railjetek tűréshatáron belül érkeztek Bécsbe, míg az ÖBB három esetben is jócskán megkésve adta át a vonatot a MÁV-Startnak.

Az Osztrák Szövetségi Vasutak bizonyos fokig érthető, de a felek között folyamatban lévő egyeztetések – amelyek során a MÁV türelmet kért a társvasúttól, hogy a nemzetközi vonatok közlekedését rohamtempóban elrendelt 1-es vonali pályakarbantartás közepette normalizálhassa – dacára egyoldalú döntésén alig száradt meg a tinta, amikor az ÖBB került hasonló helyzetbe: szombaton három railjetet is késve adott át a MÁV-Startnak.

Emlékeztetőül, a magyar hálózatról érkező RJ-k késéseire, és ezzel összefüggésben az osztrák menetrendszerűség fenntartására hivatkozó ÖBB lépése értelmében október 2-ától (hétfőtől) október 26-áig, a hegyeshalmi fővonalon végzett felújítás jelenlegi fázisához igazodva több Budapestről induló és Bécsen túl közlekedő railjet xpress rövidebb útvonalon, csak Bécsig közlekedik. Ugyanakkor Magyarország felé valamennyi railjet vonat továbbra is a teljes útvonalán közlekedik, utasaiknak Bécsben nem kell átszállni.

Az osztrák döntésre reagáló magyar vasúttársaság közleményében leszögezte, elsősorban az ÖBB döntésein múlik, hogy az ideiglenes forgalmi rend Bécsben ne okozzon a minimálisnál nagyobb kényelmetlenséget az érintett utasoknak: segíthetnek például a csatlakozó járatok közeli vágányokról történő indításával vagy azzal, hogy bevárják a türelmi időn belül érkező Budapestről induló járatokat.

Ilyen előzmények után érkezett el a szombat, amikor is az Ausztriába tartó vonatok közlekedésére fókuszálva kiderülhetett, hogy ezen a napon az összes, Budapestről induló railjet az osztrákok által elvárt tizenegy perces késési határértéken belül érkezett meg Wien-Hauptbahnhofra. Sőt, a hatból csak kettő járat késett kilenc-kilenc percet, a többi menetrend szerint futott be a bécsi főpályaudvarra. Ugyanakkor az Osztrák Szövetségi Vasutak három esetben is félórát megközelítő vagy azt meghaladó késéssel adta át a határon a MÁV-Startnak a Bécsből Budapestre közlekedő railjeteket... Lévén vasútról szó, ahol színre, nemre, felekezetre való tekintet nélkül, számtalan okból előfordulhatnak késések, joggal érezhető elhamarkodottnak az osztrák döntés, hiszen a magyar menetrendszerűség – a fővonali felújítás ellenére is – folyamatosan javul, a két vasúttársaság szakemberei pedig folyamatosan egyeztetnek egymással.

Szóval akasztották a hóhért, ha úgy tetszik, érdemes előbb mérni és csak azután vágni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Elkészült a Koralmbahn!

iho/vasút   ·   2024.12.07. 18:00

Az ÖBB szerint a 127 kilométer hosszú vasútvonal készen áll az üzembe helyezési fázisra, már csak a futópróbák és a szakmai képzések vannak hátra a 2025 decemberére tervezett átadáshoz.