ATW – Az év légitársasága a Delta!

iho   ·   2014.01.24. 14:30
cim4

A Delta Air Lines lett az év légitársasága az ATW szavazásán. Mint korábban beszámoltunk róla, a negyven éves díj különféle kategóriagyőzteseinek listáját (Etihad, WestJet, SkyWest, JetBlue és a Changi repülőtér) és az indoklásokat már korábban nyilvánosságra hozta a tekintélyes légiközlekedési szaklap és portál. De csak most adták át a fődíjat: egy évtizede először kapja az egyik legfontosabb iparági elismerést egy amerikai légitársaság. Az ünnepélyes átadás februárban Szingapúrban lesz.

A díjról az Air Transport World szakértő szerkesztői döntöttek, indoklásuk jó néhány olyan tevékenységi kört említ, amelyben a Delta kimagasló teljesítményt nyújtott. Ilyen a társaság vezetésének innovatív működése, az erős pénzügyi fegyelem, a kimagasló repülésbiztonság, vezető szerep a lakóközösségekkel való kapcsolatban, a környezetvédelemben, a technológiai megújulásra való készség, a fogyasztók magas színvonalú kiszolgálása, és nem utolsó sorban az ugyancsak jó viszony az óriáscég vezetése és 80 ezer főnyi(!) állománya között.

Delta-sorakozó a társaság európai központjainak egyikében, Amszterdamban

Az ATW főszerkesztője, Karen Walker a díj odaítélésének bejelentésekor azt hangsúlyozta, a légi közlekedési ágazatban sohasem volt annyira heves a piaci verseny, az értékelés tehát kizárólag olyan társaságokat emelhetett ki, amelyek valóban többet nyújtottak a tevékenységi kategóriákban, mint a többiek. A döntés tehát nem volt könnyű, de a Delta számokkal is igazolta a teljesítményét.

A Delta egyike a világ legnagyobb, és legrégebbi légitársaságainak az American csoport és a United Continental mögött, idén lesz 90 éves. Működése 1929-ben indult egy mezőgazdasági légi munkával foglalkozó cég alapjain. Azóta lépésről lépésre növekedett, 1953-ban a Southern Airlines, majd a Northeast és a Western beolvadásával terjeszkedett a piacon, mai nagyságát az AA-US Airways előtti legnagyobb fúzióval érte el, amikor a Northwest is a Delta része lett.

Zajlik a flotta megújítása, tavalyelőtt például százgépes keskenytörzsű megrendelést kapott a Deltától a Boeing

A cég központja Atlantában van, a Hartsfield-Jackson a Delta működése révén vált a világ legnagyobb forgalmú légikikötőjévé, évi 91 millió utassal. Napi több mint 4900 járata behálózza az összes kontinenst. Több mint hétszáz gépes flottájában egyaránt megtalálhatók az Airbus és a Boeing gépei, alapítója és meghatározó cége a Sky Team légitársasági szövetségnek. Az évi utasszám 165 millió.

A társaság teljes 2013-as jelentését még nem hozta nyilvánosságra, de a negyedik negyedév profitja a vártnál is magasabb volt, 558 millió dollár, a teljes évre szóló becslés 2,7 milliárd. Ugyanakkor a vezetés 2014-re még gazdaságosabb működést prognosztizál, az üzemeltetési költségeket a tervezett két és fél milliárdról két milliárd 300 millióra csökkenti, miközben a nagyobb bevételeket nemcsak a csökkenő üzemanyagárak, hanem a két százalékkal növekvő utasforgalommal érte el, különösen fontos volt ezen belül az üzleti utazók megtartása a gyengébb gazdasági környezetben is.

Valaha Budapestre is járt a Delta...<br>(fotó: Virág Richárd)

A Delta úgy tudta növelni a forgalmát, hogy közben kevesebb üléshelyet ajánlott ki árengedménnyel. A jegyárak utáni pénzforgalom hét százalékkal volt magasabb az előző évinél. Csökkent a társaság hitelállománya, erősödtek a kapcsolatok az olyan feltörekvő piaci szereplőkkel, mint a brazil Gol. 2014-ben a társaság kivonja a flottájából a gazdaságtalanabb ötven személyes sugárhajtású gépeit és olcsóbban üzemeltethető (légcsavaros-gázturbinás) típusokra cseréli le, a kiajánlott üléskapacitás 2–3 százalékkal emelkedik az idei első negyedévben.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek