Ausztrália vasúti alágazata kritikus munkaerő-hiánnyal küszködik

iho/vasút   ·   2023.12.28. 12:30
A The Ghan Ausztrália legforgalmasabb, észak–déli irányú vasútvonala. Képünkön várakozó álláspontra helyezkedett NR osztályú dízel-villamos erőgépek Alice Springsben

Egy jelentés szerint a szektorból 70 ezer munkavállaló hiányzik, többek között üzemeltetési és vasútfejlesztési, -beruházási munkakörök betöltetlenek.

Az ausztráliai vasutak komoly munkaerő-válsággal néznek szembe egy olyan időszakban, amikor soha nem látott mértékű beruházásokat készítenek elő az országban – áll az Australasian Railway Association (ARA) megbízásából készített jelentésben. Az ARA vezérigazgatója, Caroline Wilkie szerint 2035-re az Ausztráliában foglalkoztatott vasúti munkaerő egyharmada vonul majd nyugdíjba, például a mozdonyvezetők körülbelül harminc százaléka betöltötte az 55. életévét – minden tizedik vasutas elmúlt hatvan, míg a 25 évnél fiatalabbak aránya mindössze négy (4!) százalék. Holott az elkövetkező másfél évtizedben páratlan vasúti projektek körvonalazódnak: 154 milliárd (ezt a jelenlegi ausztrál dollár–forint kurzus alapján be kell szorozni 240-nel) dollár fektetnek be az alágazatba, kritikus városi, elővárosi közösségi közlekedési beruházások kezdődnek, amelyek a kivitelezés, majd a működtetés során sem lehetnek meg szakképzett és betanított munkaerő nélkül.

Ugyanakkor az elemző jelentés megállapítja, hogy a jelenleg a 165 ezer alkalmazottat foglalkoztató ausztráliai vasúttársaságok körülbelül 70 ezer embert lennének képesek felvenni, elsősorban tervelőkészítési, vasútfejlesztési és operatív munkakörökben – a mérnököktől kezdve a mozdonyvezetőkön át az informatikai szakemberekig. Érdekesség, hogy az ausztrál vasúti dolgozók 25 százaléka nő, Nagy-Britanniában ez az arány mindössze 15 százalék. Az ausztrál szövetségi államok közül Victoriában a legmagasabb a női vasutasok aránya (27 százalék), majd Dél-Ausztrália (26) következik. Momentán 450 munkakörben van betöltetlen állás, olyan területeken, mint az infrastruktúra-fejlesztés, projektfelügyelet, pályaműködtetés, technológiai rendszer-üzemeltetés és vasútijámű-karbantartás, és akkor még nem említettünk konkrét foglalkozásokat: tolatásvezető, forgalmi szolgálattevő, kocsivizsgáló, mozdonyvezető és így tovább…

Miközben az alágazati szereplők a kormány útmutatása alapján a vasút karbonlábnyomának minimalizálásán dolgoznak (Ausztrália 2050-re nulla nettó kibocsátás elérésére törekszik), a jelentés megjegyzi, hogy a jelenlegieknél sokkal több, az akkumulátortechnológiához kapcsolódó új készségekre lesz szükség. Egyúttal igyekszik válasz adni a munkaerő-kérdésre is, jelesül segít a szektornak abban, hogy jobban megtervezhetőbb legyen a jövőbeli munkaerő igény, és hatékonyan lehessen reagálni az egyes területeken kialakuló kritikus munkaerőhiányra. Ezeket a javaslatokat az ARA is a magáévá tette, imígyen a szövetségnek számos kezdeményezése van folyamatban a vasúti munkaerőhiány kezelésére. Például: 

  • partnerség létrejötte a Nemzeti Közlekedési Bizottsággal, hogy elősegítsék a munkavállalók mobilitását a vasúti alágazaton belül,
  • partnerségek kialakítása az oktatási szektorral, hogy olyan képzési megoldásokat kínáljanak, amelyek támogatják a vasúti életpályamodellt, egyúttal megkönnyítik az új technológiákra való átállást,
  • a vasúti karrierlehetőségekre összpontosító Work in Rail kampány és weboldal beindítása,
  • együttműködés az Engineers Australia vállalattal egy olyan vasút-specifikus posztgraduális képzési program elindítása érdekében, amely a nemzeti vasúti érdekekre fókuszál,
  • nem akkreditált oktatási, képzési kurzusok létrehozása azokon a műszaki és forgalmi területeken, ahol erre sürgős alágazati igény merül fel.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek