Autórepülő vagy repülő autó, a kompakt megoldás

iho   ·   2013.08.31. 11:29
cim

Az idei nagy amerikai repülőtalálkozó, Oshkosh volt a helyszíne a modernkori repülőautó, a Terrafugia Transition első nyilvános bemutatkozásának: a gép az állóhelyéről először autóként tett körbe a reptéren, majd a forgalmi előtérre érve kibontotta a szárnyait. A cég főpilótája kiszállt, és végrehajtotta az ilyenkor kötelező repülés előtti ellenőrzést, majd visszaült, és már repülőgépként gurult felszállásra.

2006 óta, mióta beindították a programot, erre várt a koncepció atyja, a cég elnöke, Carl Dietrich: végre bemutatni a nagyvilágnak Oshkoshon, hogyan repül az autó, hogyan gurul autóként a repülőgép.

A néhány környi repülés után a gép simán leszállt, leállt a tolólégcsavar, a szárnyak ismét a törzs mellé kerültek, és az autóvá vált repülőgép tovább gurult a tapsoló nézők előtt.

Az Egyesült Államokban sok évtizede, gyakorlatilag a motoros repülés kezdete óta élt a vágyálom, hogy a két népszerű közlekedési módot összeházasítsák. Már a Wright fivérek egyik vetélytársa, Glenn Curtiss is tervezett ilyet.

Curtiss autó-repülője 1917-ből

Az ötvenes években úgy tűnt, hogy megszületett a megfelelő válasz a Taylor Aerocar „személyében”, a koncepció annyiban volt az ilyen szerkezeteknél megszokott, hogy egy tolólégcsavar tette lehetővé a gépnek, hogy gond nélkül gurulhasson közúton is. Viszont a szárnyakat és a vezérsíkokat ezen a gépen sem lehetett hanyagolni a repüléshez, az autózáshoz pedig hátra és le kellett hajtani őket. Vagyis kvázi össze kellett csomagolni a repülőgép hátsó részét, és azt egyfajta vontatmányként hurcolni a kis kocsi mögött.

A Taylorcraft megoldása: összepakolni szárnyat, vezérsíkot, törzset, és vontatni az autó után

Nehezen jöttek össze az eltérő igényekre adott válaszok, az autónak az amerikaiak számára megszokott méretekhez képest kicsinek és könnyűnek kellett lennie, de ez a kocsiszerkezet a beépíthető motor teljesítményéhez képest még mindig súlyosabb volt, mint egy normálisan megépített repülőgép elülső törzsrésze, kabinja; autónak szűk volt, repülőnek meg a bonyolult szerkezet súlya miatt is elég gyenge, ráadásul a fesztávolságnak is határt szabott a közúti vontatmány hossza. Viszont viszonylag jól megoldották azt a műszakilag nem egyszerű feladatot, hogy a meghajtás miképp alakuljon mindkét funkciónak megfelelően, illetve egymástól megfelelően leválasztva, ezt egy kapcsolóval meg lehetett már oldani a kocsin belülről.

A Transition büszkén repül a földi forgalom felett...<br>(fotók: Terrafugia)

Az autórepülő kronológia táblázatában a legtöbb típus mellett a repülő prototípus megjegyzés szerepel, vagyis hogy a koncepció az első kísérleti példánynál nemigen jutott tovább. A Terrafugia azonban a modern anyagok, leginkább a könnyű, de szilárd kompozitok, illetve más  technológiák bevezetése révén reméli az áttörést. Mint azt az Oshkoshon készült videón is láthatjuk, ahhoz, hogy a kis repülőgép autóvá alakuljon, nem kell szerelnie a tulajdonosnak, sőt, ki sem kell szállnia a fülkéből, gombnyomásra lezajlik a folyamat, tehát a gép sokkal praktikusabban használható, működtethető. Ráadásul az autóvá alakuló repülőgép a szárnyak „törése” révén nem lesz annyira ormótlan, és a farokrész is kompakt mód egybeépült a kabinnal, ami komoly előrelépés a saját hátsó fertályukat utánfutóként hurcoló elődökhöz képest.

A konstrukció azonban a jelek szerint még mindig nem tökéletesen érett a sorozatgyártásra, az oshkoshi gép is experimental-jelzéssel repült, noha korábban már 2011-12-re ígérte a gyártó a hibrid első szériapéldányainak átadását az első tulajdonosoknak. Mint erről a korábbi kísérleti repülések kapcsán beszámoltunk, a gép árát korábban 250 ezer dollárban jelölték meg. További paraméterek a gyártó szerint: felszállási úthossz 518 méter, utazósebesség 160 kilométer óránként, fogyasztása a levegőben óránként 19, a földön autóként 100 kilométeren 6,7 liter, a hatótávolság pedig a levegőben optimális utazósebességgel 660 kilométer, bár ez nyilván attól is függ, mennyi üzemanyagot pöfögtet el a járgány, amíg kiér a reptérre és könnyű repülőgéppé változva felszökken az égre.

...leszállás és kigurulás után gombnyomásra a kabin mellé törnek a szárnyak...

A gépecske elődeihez képest tehát kétségkívül sokkal jobb paraméterekkel is rendelkezik, és noha ennek a hátsó része is a közúton feleslegesen hurcolandó, hosszú és felesleges súlytöbbletet jelentő kinövés, azért még a külseje is elviselhető. Ami gyaníthatóan inkább árt az elterjedésének, az egy fordított irányú folyamat, amikoris a repülőgép közeledik az autó funkciójához. Az Egyesült Államokban ugyanis egyre-másra épülnek a repülő falvak, települések, ahol utcák is vannak, de a központi pályáról vagy pályákról a gurulóutak hálózata egyenesen egy-egy családi házhoz vezet, méretes hangárral. Vagyis a pilóták együtt élnek a repülőgépükkel, illetve a repülőgépek a pilótákkal: ha fel kell szállni, nem kell elmenni egy repülőtérre, csak garázs helyett a hangárba menni és az autó helyett a repülőgépet beindítani. Az ilyen településen békésen megférnek egymás mellett az interkontinentális utakra használható jetek és a légcsavaros hobbigépek. Ráadásul nincsenek olyan problémák, mint a nagy repülőtereken, amelyeken egyre inkább teherként kezelik a nagygépes forgalom közepette a business jeteket és a General Aviation kategória gépeit.

...aztán a gép befér egy rendes amerikai garázsba is

Egy ilyen életmódváltás feleslegessé teszi a hibrid megoldást, hiszen nem kell otthonról eljutni a repülőtérig, hogy az ember repüljön. De nyilván ettől még a technológiai kihívás és a szerkezet különlegessége vonzó lesz majd sokaknak, akik már előre letették a tízezer dolláros foglalót, hogy aztán negyedmillióért övék legyen egy igazi repülő autó.

A Terrafugia ráadásul már tervezi a következő modellt:a TF-X immár nem két, hanem négyüléses, fly-by-wire kormányzással repülő, függőlegesen le- és felszálló, részben elektromos meghajtású szerkezet lesz. A Terrafugia ígéretei szerint ráadásul ez már a kompromisszumok nélküli megoldás lenne, amelyhez a mostani Transition-tulajdonosok hamarabb és előnyösebb feltételekkel juthatnának hozzá, mint mások. A TF-X révén a Terrafugia cég forradalmat ígér a közlekedésben, igaz, hasonló volt a Transition felvezetése is. A forradalomig pedig ott a fantasztikus élmény a jövendő Transition tulajdonosoknak: nemcsak az, ahogy felszállnak az autójukkal, hanem az elkerekedő szemek látványa, amint a büszke Transition-fanok beállnak a benzinkúthoz a repülő autóval tankolni.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek