Az Airbus nem veszi fel a kesztyűt…

iho/repülés   ·   2021.06.13. 12:00
800x600_1455024854_A321neo_CFM_engine_First_Flight_take_off

Olcsóbb, kevesebb kockázattal jár a jelenlegiek továbbfejlesztése, új típusról csak ezután lehet szó. Faury: „Az emberek újra repülni akarnak.”

Néhány nappal ezelőtt közöltünk összefoglalót arról, hogy a Boeing tulajdonképp már egyértelműen letette a voksot a teljesen új típus, a 797-es mellett, bár a fejlesztési programot még mindig nem hirdette meg:

  • ehhez nyilván még meg kell egyeznie a jövendő vevőkkel és
  • meg kell alkotni a finanszírozás bázisát, ki kell dolgozni a gyártás alapvonalait.

Akkori beszámolónkat azzal a kicsit furcsa idézettel zártuk, miszerint az Airbus főnöke inkább azt javasolta, hogy az amerikai konkurens bele se kezdjen az új típusba, amit azért elég sokan értelmeztek úgy, hogy az Airbus számára valóban az lenne a kényelmes megoldás, ha a Boeing nem nyitna új típussal új fejezetet a két repülőgépgyártó óriás háborújában.

Tulajdonképp ennek megerősítéseképpen Guillaume Faury Airbus-elnök egy légiközlekedési fórumon elmondta: az európai gyártó a létező típusai javításával, növelésével foglalkozik, és csak ezután jöhet szóba új repülőgép megalkotása. „Jó platformjaink vannak, ezek evolúciójában hiszünk” – fogalmazott, utalva arra, ahogy az Airbus komoly sikerrel dobta piacra a nagy hatótávolságú A321XLR-t, az interkontinentális vonalakra is alkalmas keskenytörzsűt. Ennek a távlatnak a lényege tehát, hogy Faury szerint akár az A220, az A320, az A330 és az A350-es gépcsaládról van szó, ezek új, nagyobb kapacitású és hatótávolságú, variánsaival jelentkezik majd a cég, ezek fejlesztése jóval olcsóbb megoldás, mint a „clean-sheet” konstrukció.

(fotók: Airbus)

Hogy milyen változatokról lehet szó, azt jól mutatja például az A322-es néven ismert koncepció a 320-as gépcsalád továbbfejlesztéseként, új, kompozit-építésű szárnnyal, új hajtóművel, több utasra méretezve. Az ennél kisebb kategóriában ott a Bombardier-től átvett CSeries Airbus változata, az A220, amely igazán modern technológiát képvisel, gyaníthatóan elsősorban a törzs meghosszabbításáról és ezzel a férőhelyek szaporításáról lehetne szó, amit pédául az Air France erősen szorgalmaz, ezzel csak az a gond, hogy ezúton saját konkurenciát teremtene a 320-as családnak.

Az világos mód az elmúlt másfél év fejleménye, hogy mennyire előtört a légi teheráruszállítás: a 350-esről ismert tervek közül a legreálisabbnak az tűnik, hogy megépítsék a nagy kéthajtóműves cargo-változatát. Ami egyfelől válasz lenne arra, hogy a Boeingtól viszont több társaság, köztük az egyik legfontosabb vevő, a Qatar is a továbbfejlesztett, de csak jövőre forgalomba álló 777X teherszállító változatát szeretné megkapni.

A kisebb szélestörzsű A330-asnak van neo-változata, amely azonban a vártnál kisebb sikert és megrendelést hozott. A nagyobb 350-esnek is van már olyan altípusa, az 1000, amelynél hosszabb törzset és nagyobb befogadóképességű változatot nehéz elképzelni, igaz, sok szakértő szerint a kapacitások további növelése momentán nem tűnik igazi perspektívának, mert egyelőre az a kérdés, mikor áramlanak vissza végre a járvány, a válság miatt elmaradt utasmilliók a légforgalomba. Faury mindenesetre kijelentette: „Egyvalami világos, az emberek újra repülni akarnak”.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek