Az átmenők ölelésében

Melles Kristóf   ·   2011.07.19. 16:00
00

Németország első távolsági vasútvonala már 1837-ben elindult Drezda és Lipcse között. Noha ennek a vonalnak (mint minden valamire való magánvasútnak ekkoriban) saját végállomása épült, de az elkövetkező hatvan évben megérett a helyzet egy minden vonalat ( a lipcsei mellett a görlitzi, a csehországi, a berlini és a reichenbachi) közös pályaudvarban való összefogására. A nyertes terv az észak felől befutó vonalakat földszinten fejvégállomással fogadta, de ezt két oldalról magasvezetésű átmenő vágányok egészítették ki. Az elrendezés azóta is működik, még a háborús pusztításokat is túlélte.

Drezda belvárosa a helyi közösségi közlekedést lebonyolító cég térképén. A piros vonalak a villamost, míg a kékek a városi buszokat jelölik<br>(forrás: DVB AG)

A DB Station&Service tájékoztatója a vágányok és az állomáson található szolgáltatások feltüntetésével<br>(forrás: DB Station&Service)

A távolsági forgalomban az 50-es ICE-vonal (Drezda–Riesa–Lipcse–Erfurt–Frankfurt(Main) – Wiesbaden), a huszonhetes EC/IC-vonal(Budapest/Bécs–Prága–Drezda–Berlin–Hamburg) érinti a főpályaudvart. Még az InterRegio korszakban működött olyan vonal is, amely Görlitz–München kapcsolatot adott, több mint 550 kilométert befutva. Szászországban a távolsági utasok száma tizede a regionálisakénak (az előbbi négymillió, míg az utóbbi negyven millió körülbelül), ez a vonatszámokban is tükröződik: sokkal gyakoribb 143-as által vontatott ingaszerelvénnyel találkozni, mint ICE-vel. A leggyakoribb vonat az S-Bahn: a Meißen-Triebischtal–Schöna fővonalán már 1973-ban félórás ütemben lehetett utazni. A jelenlegi S2 a repülőtérről vezet a főpályaudvarra, de csúcsidőben felezi a fővonal követését Pirnáig. Az S3-as pedig  a chemnitzi fővonalon jár Tharandtig, de szerepe mindhárom közül a legcsekélyebb. RegionalExpressek indulnak a főpályaudvarról Cottbus, Lipcse, Görlitz, Hoyerswerda, Hof és Zittau felé. A hétvégi turisztikai forgalmat szolgálják nyáron a Decinbe közlekedő Elbe-Labe Sprinterek, míg télen az Altenberg(Erzgebirge) felé induló sívonatok. InterRegioExpressek brummognak Nürnbergbe. Regionalbahn vonatok kötlekednek Reichenbachba, Elsterwerdába (Cossebaude felé), Görlitzbe és Zittauba. A Städtebahn Sachsen Desirójai pedig Kamenzba indulnak.

A Verkehrsverbund Oberelbe területén működő regionális vasúthálózat, amelyet kiegészítenek a zöld vékony vonallal jelzett autóbuszjáratok<br>(forrás: Verkehrsverbund Oberelbe)

Az S-Bahn peronon egy Pirnából érkezett és a repülőtérre közlekedő S2 látható<br>(fotó: Melles Kristóf)

Icike-picike az ICE-T maga. A déli oldal átmenő vágányairól egy Wiesbadenig közlekedő ICE-T indul

A déli átmenők fölött magasodó acélszerkezet. A csarnokban perpillanat nincs vonat, de a mögötte húzódó tehervágányokon egy Csehországba közlekedő tehervonat halad

A földszinti fejállomásról indul a halberstadti szerelvény RegionalExpressként Cottbusba

Desiro RegionalBahnként. Némely kollégája alkalmas Lengyelországban közlekedésre is, így három és félórás menetidejű határátlépő RegionalExpresset alakítanak Drezda és Wroclaw között

Kapcsolódó hírek