Az atomerőművek kiégett fűtőelemeit szállító Pacific Grebe-en vetik próba alá az Egyesült Királyság első, hajón alkalmazott merevvitorláját

iho/hajózás   ·   2024.10.24. 12:35
_merev-szarny_

Belépett a merevvitorlákat, szárnyakat tesztelő, lassan világméretű streambe a valaha a világ legnagyobb kereskedelmi flottáját működtető Egyesült Királyság is.

A Pacific Grebe  nevű, kiégett nukleáris fűtőelemek szállítására tervezett hajó lesz az első, amelyen tesztelik az új, a szél által támogatott meghajtási technológiát. A 2010-ben épült vízijármű egyike annak a háromnak, amelyet kifejezetten a fűtőelemek szállítására terveztek. A 104 méter hosszú Pacific Grebe-en négy speciálisan kialakított, a sugárzás ellen leárnyékolt tartányban összesen húsz, kazettázott fűelemet lehet tárolni. A hajót a Nuclear Transport Solutions (NTS) üzemelteti, úgyis, mint az Egyesült Királyság nukleáris „hagyatékának” kezeléséért felelős állami szerv. A hajó egy-egy útja során akár tízezer mérföldet is megtesz – például Japánból is Európa legnagyobb nukleáris telephelyére, a cumbriai Sellafieldbe szállítják a nagy aktivitású hulladékot, és a kiégett fűtőelemeket –, olykor 14 csomós, vagyis hozzávetőlegesen 25 kilométer/órás sebességgel.

A hajó már elhagyta honos kikötőjét, Barrow-in-Furness-t, és a hónap végéig fog próbákat végezni az Ír-tengeren az első, húsz méter magas, a gyártó Smart Green Shipping (SGS) szóhasználatában FastRignek mevezett, visszahúzható, merevszárnyú vitorlával. A tesztelt vitorla inkább hasonlít egy repülőgép szárnyára, mint a hagyományos, széltől dagadó vászonlapra, és száz százalékban újrahasznosítható anyagokból készül.

A southamptoni egyetemmel együttműködő projektgazda, az SGS szerint a merev szárny akár egyharmadával is képes lesz csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást. Ráadásul intelligens, autonóm rendszerről van szó, olyanról, ami megkönnyíti a kezelését, és korlátozott a fedélzeti helyigénye. A díjnyertes együttműködésekben résztvevő rendszertervező, technikailag, kereskedelmileg életképes – digitálisan támogatott szélenergiával működő – megoldásokat kifejlesztő, a hajózás zöld átállásának felgyorsításában érdekelt SGS (képünkön az alapító Diane Gilpin látható a szárazföldi demóvitorla előtt) úgy véli, világszerte körülbelül 40 ezer hajón lehet alkalmazni merevvitorlát.

(Fotók: CDFmedia.co.uk az NTS szívességéből)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Logisztika Jogi osztály

Továbbra is kihívást jelent a Brexit a logisztikában?

iho.hu   ·   2024.10.23. 16:45

A Brexit hatása az Egyesült Királyság és az Európai Unió közötti kereskedelemre, és ezzel egyidejűleg a kapcsolódó logisztikai folyamatokra négy év elteltével is érezhető. A folyamatosan bevezetett új szabályozások, megnövekedett költségek és a határátkelési eljárások bonyolultsága jelentősen megnehezítik a vállalkozások működését.