Az esővel is dacolva mutatták be a DAC-ot a Füstiben

iho   ·   2023.09.21. 15:00
6695_E3VA4778_230921_

Hat európai országot felölelő tesztkörút keretében digitális automata központi ütközővel (DAC) felszerelt vonat érkezett Magyarországra.

A DAC-ot, a vasúti ágazat jövőbe mutató technológiáját a hatóságok, a magyar vasútvállalatok vezető képviselői és a szakemberek számára a Rail Cargo Hungaria (RCH) szakmai rendezvényen mutatta be. A technológia véglegesítésének folyamatában a hazai tesztek eredményét is figyelembe veszik majd – tájékoztat a Rail Cargo Hungaria sajtóközleménye.

A német DB Systemtechnik vállalat – amely a fejlesztés minden fázisában aktívan részt vett – koordinálja az európai tesztkörút eseményeit. A DAC egységes bevezetésének célja, hogy megteremtse az európai vasúti árufuvarozás automatizálásának és digitalizálásának előfeltételeit. Az ÖBB Rail Cargo Group (RCG) tagja a DAC tesztelésére hat európai vasútvállalat által alapított konzorciumnak (DAC4EU), amely koordinálja az új kapcsolókészülék fejlesztését és a megfelelő típus végső kiválasztását.

Kapcsolás (fotók: Vörös Attila)

A technológia bevezetése 2028-ban kezdődhet

Jelenleg a teherkocsikat manuálisan kapcsolják össze egymással, a megfelelő illeszkedést vonatba sorozásukat követően a helyszínen, a kocsik mellett elhaladva ellenőrzik, valamint elvégzik a fékek vizsgálatát, amely időigényes és költséges, a munkavállalók számára fizikailag is megterhelő, ráadásul rendkívül veszélyes folyamat. 

Az Európai Unió DAC átállási programja szerint 2028-tól az új technológiával felszerelt kocsikat a digitális automata központi ütközőkkel kapcsolják majd össze, amelyek megteremtik a levegő-, áram- és adatkapcsolatot is. Mindez akár 450 ezer teherkocsit és 17 ezer mozdonyt érinthet az Európai Unióban. 

A DAC bevezetése erősíti az európai vasúti árufuvarozás versenyképességét azáltal, hogy lehetővé teszi az automatizálást a vonat közlekedése során, csökkenti a technológiai és tartózkodási időket, növeli a küldemények eljutási sebességét, kapacitásokat szabadít fel, támogatja további fuvarozási mennyiségek vasútra történő átterelését, valamint csökkenti a balesetek kockázatát.

Három féle prototípust mutat be a tesztvonat

Kulcsszerep a vasúti árufuvarozás forradalmasításában

Kovács Imre, a Rail Cargo Group Igazgatóságának tagja, a Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának elnöke az eseményen rámutatott, hogy a technológia bevezetése a tehervagonok összekapcsolásának és szétválasztásának folyamatában kompenzálhatja a kocsirendezői és tolatási műveletekkel kapcsolatban tapasztalható munkaerőhiányt, és egyúttal költséget takarít meg. Kiemelte, hogy az innováció egyedülálló lehetőség az európai vasúti árufuvarozás forradalmasítására, kulcsfontosságú szerepet tölt majd be a vasúttársaságok üzemeltetésének átalakításában. A DAC többletkapacitást ad a forgalmak vasútra történő áttereléséhez, ezáltal erősíti a klímavédelmi törekvéseket.

Kovács Imre

Veszprémi László, az Építési és Közlekedés Minisztérium Vasúti Hatósági Főosztályának vezetője megállapította, hogy ez az innováció olyan új távlatokat nyit meg a vasúti teherfuvarozásban, amely minden eddiginél gyorsabb és rugalmasabb kiszolgálást, valamint megnövelt szállítási kapacitásokat tesz lehetővé, miközben a legalacsonyabbra szorítja a károsanyag-kibocsátást. A DAC első lépés az intelligens vasút felé. A vasúti hatóság folyamatosan nyomon követi az iparágat érintő technológiai innovációkat, és a vasúti közlekedés biztonságát szem előtt tartva támogatja az alágazat működését.

Dr. Mosóczi László, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója a technológiáról tartott szakmai fórumon egyebek között kiemelte: „Az Európai Unió Green Deal programja rövid távon növelni kívánja a vasút részarányát a teherszállításban. Magyarország és a MÁV támogatja ezt a célt, és elkötelezett a klímapolitikai célok magas szintű megvalósítása mellett. A vasúti árufuvarozás versenyképesebbé tételét szolgálják az olyan innovációk, mint amilyen az automata digitális központi ütköző, amely gyorsabbá és biztonságosabbá teszi a vasúti kocsik összekapcsolását. Örömmel üdvözöljük a MÁV hálózatán a DAC berendezéssel felszerelt tesztvonatot, és segítjük munkáját. Szakembereink a hazai tesztek eredményeinek figyelembevételével javaslataikkal hozzájárulnak a technológia véglegesítéséhez.”

Mosóczi László

Mark Topal-Gökceli, az ÖBB-Holding AG CTO-ja, EDDP (European DAC Delivery Program) programmenedzser az eseményen hangsúlyozta: „A digitális automata központi ütköző alapfeltétele annak, hogy növeljük a vasúti árufuvarozás versenyképességét Európában. A DAC sikeres bevezetése jelentősen megnövelné az európai árufuvarozó vasútvállalatok üzemeltetési hatékonyságát, kapacitását és szolgáltatásuk minőségét. A DAC átfogó bevezetéséig a következő évek célja a technológia sorozatgyártásra való felkészítése és az átálláshoz szükséges keretfeltételek megteremtése.” 

Mark Topal-Gökceli

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek