Rossz, rosszabb, még rosszabb: jövőre leáldozhat a tolatós tehervonatok pislákoló csillaga

Újabb vészjósló fellegek gyülekeznek a magyar vasúti árufuvarozás amúgy is Cumulonimbusoktól sötétlő egén.
Amióta az eszünket tudjuk, az érintetteknek rendszeresen rimánkodnia kellett, tanulmányokat és eljárási, megoldási javaslatokat benyújtani, kérlelni, gazsulálni, hogy az állam hajlandó legyen eme stratégiai fontosságú, környezetbarát üzletág lehetséges mértékű, akár az uniós előírásokkal is összhangban lévő, haladó külhoni példákat követő támogatására. Így volt ez a vontatási villamosenergia árának elszabadulásakor, a hálózat-hozzáférési díj felárának elengedésekor, és évről évre kérdéses, hogy az adott naptári évre járó egyeskocsi-fuvarozási hozzájárulás mikor jelenhet meg a szegmensben szerepet vállaló, egyébként is folyamatos kihívásokkal szembesülő vasúttársaságok számláján.
Ezekre a dotációkra azért van szükség, mert állami szerepvállalás nélkül nem valósítható meg a vasúti árufuvarozás részarányának nemzetközileg elvárt és vállalt növelése. Ennek a szerepvállalásnak a jelenlegi hazai mértéke egy árutonna-kilométerre vetítve a közút esetében majdnem háromszor nagyobb, mint a vasútnak jutó támogatás És az, ami jut, nem jelent gondot, ha időben érkezik: a 2025. évi egyeskocsi-támogatás öt éve hovatovább változatlan 6,4 milliárd forintos összegét idén például szeptember elejétől folyósíthatta a pénzt elosztó MÁV a szegmens szereplőinek, addig azok saját zsebből finanszírozták ezt a tevékenységet.
Az újabb „vészhelyzeti” időszak közeledtét Kovács Imre, az Rail Cargo Hungaria vezérigazgatójának a 94.2 Trend FM-en a minap elhangzott szavai jelzik. Most már ugyanis nem az a kérdéses, hogy a tolatós tehervonatok szervezésére mikor kapnak pénzt a vasútvállalatok (jelenleg 11 vállal gyűjtőfuvart), hanem az, hogy kapnak-e a jövőben egyáltalán.
Lényegi pontokba szedve könnyebben áttekinthető a halmaz:
- Az ötéves egyeskocsi finanszírozási program az év végén lejár
- A további támogatásról még nem döntött a magyar kormány
- Pozitív hozzáállása híján az Európa Unió illetékes bizottsága sem foglalkozhat a témával
- Az EU-s eljárás hat–nyolc hónapig tart – folyománya:
- Január 1-jétől nem lesz egyeskocsi-fuvarozási támogatás Magyarországon.
Annak ellenére sem, ha a magyar kormány valamikor a későbbeikben majd helyesen dönt, az Unió meg jóváhagy. Erre reálisan ugyanis csak 2026 második felében van esély, márpedig ez a fajta támogatás visszamenőleg nem adható... Így az egyeskocsi-fuvarok – Kovács Imre szavai szerint – akár a háromszorosára drágulhatnak. A tizenegy vasúti árufuvarozó cég jelenleg hozzávetőlegesen hétszáz, termékét, áruját vasútra feladó vállalattal tárgyalja újra a szállítási feltételeket. Az eljárás elsősorban az erdészeteket, faipari cégeket érinti, nem megfeledkezve az ócskavas- és ömlesztettáru-forgalmakról, a borsodi és dunántúli ipari térségek ellátásáról sem. Sőt, a MÁV-csoport sem marad ki a körforgásból, hiszen számos esetben egyeskocsi-forgalom keretében szolgálják ki az állami közlekedési cég üzemanyagtöltő állomásait.
A valószínűsíthető ellátási zavarok mellett nem elképzelhetetlen, hogy az egyeztetések végére a hétszázak közül többen átnyergelnek majd a közútra, mert ekkora vasúti fuvardíj-emelkedést képtelenek lesznek áthárítani a vevőikre, végfelhasználókra.
A teljes interjú itt meghallgatható:
Nyitóképünkön: 193 235 favonatával Kalmár Gergő felvételén. A GYSEV is érdekelt az egyeskocsi-fuvarozásban
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!