Az óriás delfinek húsz éve
Vannak a világon igazán összetéveszthetetlen repülőgépek, ezek egyike a nagy és púpos, jellegzetes fura teherszállító, amely elsősorban Európa egén tűnik fel és napról napra szállít – más repülőgépeket, illetve azok félkész darabjait: szárnyakat, törzs-szekciókat. Igen, 1994 szeptember 13-án szállt fel először az első Beluga, az a különleges gép, amely lehetővé teszi a nagy európai összjátékot, amelynek révén különféle helyeken készült részegységek Toulouse-ban vagy Hamburgban remek repülőgépekké állnak össze.
Az Airbus működéséhez szükséges első teherszállító a Super Guppy, a Boeing Stratorcruiser dugattyús négymotoros speciális verziója volt, légcsavaros gázturbinákkal, megnövelt törzshosszal és hatalmassá felfújt tehertérrel, elsősorban rakétafokozatok, majd 1972-től az Airbusok részegységeinek szállítására. De logikus volt az európaiak elképzelése, hogy legyen a cégnek egy saját részegység-szállító gépparkja, amelyet a saját típusából fejleszt ki.
A Beluga tehát a legelső Airbus, az A300-as változata alaposan megnövelt felszállósúllyal, a pilótafülke fölött nyitható hatalmas tehertérrel, és a Guppykhoz képest dupla annyi terhelhetőséggel: a gép 47 tonnát képes szállítani, de persze a lényeg nem is az értékes rakomány súlya, hanem a terjedelme. A szárnyak, a hajtóművek, a törzs alsó része, a futók és más fődarabok pontosan megegyeznek az A300-600-assal, a „púp” viszont 7,7 méter átmérőjű, a pilótafülkét lesüllyesztették, a farokrészt pedig úgy alakították át plusz két függőleges felülettel, hogy a púp ne árnyékolja le a kormányfelületeket.
1995-ben állították szolgálatba az elsőt, azóta öt Beluga hasítja a levegőt az Airbusok törzsrészeivel és szárnyaival, legutóbb például ezek a gépek szállították összeszerelésre az új szélestörzsű, a 350 XWB darabjait is. A hatótávolsága nem túl nagy, de erre nincs is olyan nagy szükség, mindenesetre hatalmas előny így összelegózni egy repülőgépet.
Szóval a Beluga a repülőgépgyártás szolgálatában igazolja a légiszállítás előnyeit: ha nem lennének ezek a békés óriások, nem lehetne olyan pontosan ütemezni a gépek összeszerelését, nem lehetne menetrend szerint érkeztetni törzset és szárnyat a gyártósorra.
Ráadásul a Belugák némelyike olykor egészen más szállítási feladatokat is elvállal, egyszerűen mert lehet ugyan rajta kívül gép, ami több tonnát visz, de olyan, amely nála nagyobb méretű dolgokat, már kevés akad.
A munka pedig adva van: heti hatvan járatot teljesít az öt óriási madár, hogy más óriási vagy kisebb madarak minél nagyobb számban kerülhessenek ki az Airbus csarnokaiból, és a gyár közleménye arra utal, hogy amint az XWB gyártása felfut, a nagy Fehér Delfinek még ennél is többet repülnek majd.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!