Az ukrajnai háború nem veti vissza a légiközlekedést

iho/repülés   ·   2022.04.10. 12:00
web_aircraft-no-identification_iStock-155439315

IATA: egyre több kormány szünteti meg az utazási korlátozásokat, Eurocontrol: idén 9,3 millió járat várható, de már most „elfogadhatatlanul hosszúak a sorok” sok repülőtéren.

Mind a légi fuvarozók nemzetközi szövetsége, mind az európai irányító szervezet meglehetősen pozitív előrejelzéseket hozott nyilvánosságra az ágazat idei várható teljesítményéről. Az IATA kifejezetten utal is arra, hogy az Ukrajnában zajló háborúnak nem volt számottevő hatása a forgalom alakulására, igaz, a későbbiekben az adatokat a februári szinten hasonlítja össze a szervezet a tavalyiakkal, és állapít meg nem kevesebb, mint 256,8 százalékos utaskilométer-növekedést a 2021-es hasonló időszakhoz képest. De ez mégis annyit jelent, hogy a másik tényező, a járvány, valóban levonulóban van, és főképp, amint Willie Walsh kommentárja kiemeli, az ágazat attól tér magához, hogy egyre több kormány szünteti meg a világ különböző pontjain az utazási korlátozásokat.

Az IATA vezérigazgatója eddig is elsősorban az államok metodikája szerint értékelte a pandémia következményeire adott válaszokat, vagyis, hogy egy-egy ország vezetése kizárni igyekszik teljes mértékben a vírust, vagy megpróbálja kezelni a helyzetet, és ezzel teret enged a kapcsolatrendszer helyreállítása, a gazdasági és szociális kapcsolatok nyújtotta előnyöknek. Ez feltehetően a kínaiaknak szól, a pekingi hatóságok ugyanis ismét keményen lezárták az óriásországot a nemzetközi légiforgalom elől, a vírus terjedésére hivatkozva.

Walsh most elsősorban a földi infrastruktúra problémáit emelte ki, mondván, még el sem jött a húsvéti szokásos csúcs, megint „elfogadhatatlanul hosszú sorok” látszanak néhány repülőtéren. A szolgáltatóknak állások létesítésével kell felkészülniük a nyári szezonra, és ezen belül is elsősorban a határőrizeti és biztonsági vizsgálatok személyzetét említette.

Az Eurocontrol összesítése szerint áprilisra a 2019-es – szoktuk emlegetni, „a legutolsó békeév” szintjéhez képest már hetvenkilenc százalékra kúszott, ebben tehát már benne van a február 24-én kezdődött háborús időszak adata és a többek közt ennek is következtében megemelkedett üzemanyagárak hatása is. Eamonn Brennan vezérigazgató értékelése szerint már vannak olyan légitársaságok, amelyek már magasabb teljesítményt mutattak, mint a járvány előtt.

A prognózis szerint 2022-ben összesen 9,3 millió járatot kezelnek majd Európában, ami a 2019-es 11,1 milliós rekord nyolcvannégy százaléka lesz, tavaly ehhez képest csak 6,2 millió volt az éves adat.

 Azonban az irányító szervezet is lát kockázatokat, elsősorban olyan geopolitikai folyamatokat, amelyek miatt még tovább emelkedhetnek az üzemanyag-árak, és nem zárhatók ki újabb covid-változatok megjelenése sem. Az Eurocontrol is figyelmeztet arra, hogy hiány lehet a reptéreken, a kiszolgálók és a biztonsági rendszer személyzete körében. Mindez az Eurocontrol növekedési verziói közül az alacsonyabb felé tereli a trendeket.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek