Az űrvilág berepülői: jönnek az új amerikai űrhajók

iho   ·   2015.07.11. 11:15
Boeing__cst_2_cim

A NASA kijelölte a kereskedelmi űrhajók berepülő pilótáit: azt a négy veterán asztronautát, akik először repülnek majd a SpaceX illetve a Boeing űrhajóival, adta hírül az amerikai űrhivatal.

Így nézett ki a tavalyi bemutatón a SpaceX személyszállító Dragonja...

A kiválaszottak tehát az első amerikaiak lesznek az űrrepülőgépek leállítása óta, akik nem orosz Szojuzokkal jutnak fel a földkörüli térségbe illetve az űrállomásra. Mint azt többször megírtuk, az Obama-kormányzat teljes gőzzel dolgozik annak a tervnek a megvalósításán, hogy az alacsony földkörüli térségben szükséges személy- és teherszállítási feladatokat a tenderen győztes magáncégekre bízza szerződéses formában, ezalatt maga a NASA a nagyobb ívű tervekre, például a Mars-utazás előkészítésére koncentrálhat.

A Boeing a CST-100-as űrhajót fejleszti az űrállomással történő kapcsolattartásra, a SpaceX pedig a most is használt teherűrhajó, a Dragon személyszállító változatát. A rendszerbe állítás feltétele mindkettőnél egy olyan személyzetes próbarepülés, amelyen legalább egy NASA-űrhajós is részt vesz, előtte viszont a cégek kell, hogy biztosítsák az egyébként már többször az űrben járt asztronauták kiképzését az új eszközökre.

...és így közelít majd az űrállomáshoz a Boeing CST

Az, hogy nyilvánosságra hozták a nevüket, annak a jele, hogy a SpaceX legutóbbi kudarca, amelynek során az indítás után és emelkedés közben elveszett egy az űrállomásra utánpótlást szállító Dragon, nem befolyásolja különösebben a menetrendet. Egyébként mint a baleset után megírtuk, a SpaceX vezetői arról biztosították a közvéleményt és nyilván a NASA-t is, hogy a 45–50 kilométer magasan bekövetkezett robbanás a Dragon embereket szállító verziója esetében nem okozhatta volna az űrhajósok halálát, mert a kapszula saját mentőrendszere egészen a pályára állásig működik majd, és a beépített kisebb hajtóművekkel hozza vissza a földre a benne lévőket. Az új űrhajók első startjait egyébként 2017-re tervezik, és ebből a szempontból az elpusztult Dragonnal megsemmisült új dokkoló adapter elvesztése talán inkább kellemetlen a programra nézve, de már készül a második ilyen szerkezet egy későbbi Dragon-starthoz.

Robert Behnken, Eric Boe, Douglas Hurley és Sunita Williams valamennyien tapasztalt berepülő-pilóták és űrhajósok. Behnken a légierő ezredese volt, 25 típuson 1300 órát repült eddig, két Shuttle-missziónak volt a részese, több mint 29 napot töltött az űrben, ebből 37 órát űrsétával. Eric Boe szintén ezredesi rangot ért el a légierőnél, több mint 5000 repült órája van, kétszer volt összesen 28 napig az űrben űrrepülőgéppel. Douglas Hurley, a tengerészgyalogság nyugalmazott ezredese, 25 típuson 4500 órát repült, és ugyancsak két útja volt űrrepülőgéppel, ezek közül az egyik a legutolsó Shuttle-küldetés, az Atlantis útja volt 2011-ben.

A  NASA berepülő pilótái

Sunita Williams az amerikai haditengerészet századosaként szerelt le helikopterpilótaként, összesen 30 típust repült 3000 órával, de ő a négyesfogat legtapasztaltabb űrjárója: összesen 322 napot töltött a földkörüli térségben, egyben ő a női űrséta-rekorder összesen 50 óra 40 perccel. 2006 decemberében indult először az egyik űrsikló fedélzetén, hogy a Nemzetközi Űrállomás lakója legyen egészen a következő év júniusáig, majd 2012 júliusában Bajkonurból egy Szojuz fedélzetén újabb ISS-expedícióra indulhatott, akkor négy hónapot töltött az állomáson, egyike volt azoknak, akik a kellemetlen ammónia-szökést sikeresen megszerelték több űrséta alkalmával, és így helyreállították az űrállomás hűtőrendszerét.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.