Balkán expressz

Jermann Kálmán   ·   2013.04.06. 19:30
00

Amikor a német gyártó, avagy márka – sokak örömére, egyesek bánatára – átállt a hossztorzítottakról az egzakt kocsikra, a korábbi korlátozott kínálat (pl. az Y-okból német, csehszlovák, lengyel és magyar készült) hirtelen kivirágzott. Az addig mellőzött román és bolgár vasúttársaságok vagonjai is megjelentek az üzletekben, a sok szép tiritarka kelet-európai vonatot végre le lehetett másolni. Jó volt ez errefelé, főleg hogy a szocialista, majd mintha mi sem történt volna (egy jó darabig), az ex-szocialista országokban hebehurgyán nem váltanak dizájn, legfeljebb két-három-négy évtizedenként. De örültek az osztrák és német modellezők is, hiszen feléjük is egészen messzire eljutottak ezek a kocsik honállomásuktól.

Tetszetős román...<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(a szerző felvételei)

...és bolgár Y kocsik, mérethelyes kivitelben. A hossztorzított korszakból ilyenünk gyáriban nem lehetett

Aztán tán megcsappant a vevők érdeklődése a szortimentre, mindenesetre még egzotikusabb államok felé is elkezdett érdeklődni a Sachsenmodelle. Nem bízva a véletlenre, hogy kell-e a hobbistáknak görög Y, vagy a BLS „nehéz Schlieren” személyvagonjának törökösített verziója, ezért egy képzeletbeli útvonalat (Stuttgart–Bécs–Budapest–Bukarest–Szófia–Athén/Isztambul) rajzolva két, egyenként négyrészes szettben dobták piacra az öt balkáni vagy ahhoz közeli ország államvasútjának jellegzetes kocsijait. Így egy MÁV kusettet, egy CFR 2. osztályú ülőhelyest, két-két BDŽ/БДЖ és OSE/ΟΣΕ 24,5 méterest, illetve a méretükben egymástól eltérő TCDD 2. és 1-2. osztályút.

A Ganz-gép 1:87-es másolatának meg sem kottyan a négy jól futó személyvagon, még a 36 ezrelékes emelkedőn sem

Bár a Balkán expresszre bizonyítékot nem találtunk, akadnak olyan valódi vonatok, amikhez tökéletesen megfelel ezen kocsik egy része. Igaz, más útvonalon, nagy ívben elkerülve a fent sorolt fővárosokból a b-betűsöket, de jól példa lehet a Hellas express, az Istanbul express, vagy épp ezek kombinációja. Nyilván a román és magyar kocsit nem sorozzuk be közéjük, sőt, ha ragaszkodunk a fenti elnevezésekhez, az is nonszensz, hogy görög dízelmozdonyt akasztunk a megmaradt bolgár, görög és török vagonokra. De miért ne lehetett volna egy – valamely elágazó állomáson kettéválasztott – Athén–Isztambul/Szófia viszonylat?

Ma – a menetrendi keresők szerint – nem jár át a görög-török határon ablakos vonat, de nem volt ez mindig így: erre bizonyíték ez a fotó is, nemde?

Így az eképpen elszabadult fantázia alapján már nincs meg a MÁV és CFR kocsi (mivel a gyűjtemény hasonszőrű tagjai még a hossztorzított érából származnak, tehát azokhoz nem csatolhatók), maradt a BDŽ, az OSE és a két TCDD. Eléjük meg a legésszerűbb döntés és az itthon legkönnyebben megvalósítható beszerzés: a Fuggerth Csörgő görög változata.

Kicsi a renoméja a Fuggerth M41-ese görög változatának, pedig még a homlokfali jellegzetességeket is kialakították rajta. De legalább olcsón megszerezhető

Más korszakbeli görög vagy török gépet keresve sem nagyon találunk (igen ritkán akad a DB V200-asának OSE verziója, esetleg egy-két villanymozdony), ezért nagyon is okos dolog az A251-es pályaszámtól induló Ganz-gépet a szerelvény elejére csatolni, ahogy itt is látható.

Az internetes aukciós portálokon, azon belül leginkább a német eBayen sűrűn kapható mindkét Balkán expressz szett, nagyjából 25 000 forinttól indulnak. Saját felmérés alapján a török-görög-bolgár a megbecsültebb, ár alapján feltétlenül. Tehát ha kósza gondolatunk támad balkáni vonatra, megvalósíthatjuk eme álmunkat. Vagy keressünk olyan tulajdonost, aki összeszedte a saját szerelvényét, és hamarosan rá is unt. (E sorok írója például így járt...)

Válaszkommentárhoz, a szerző hasonló írásaihoz ezt az oldalt ajánljuk.

A közönségesebb kiadás, MÁV kusettel, román és bolgár ülőhelyessel, görög félpoggyásszal. A dobozon balra lent látható a sosemvolt útvonal, amit hozzárendeltek a szettbe belepakolt kocsikhoz

Kapcsolódó hírek