Bemutatták az Ikarus első elektromos autóbuszát
Székesfehérváron bemutatták az Ikarus és a kínai CRRC Urban Traffic magyarországi vegyesvállalata, az Electrobus Europe első, kínai-magyar kooperációban készült, tisztán elektromos meghajtású buszát. Széles Gábor, az Ikarus elnöke a bemutatón elmondta, hogy több mint egyéves munka előzte meg a prototípus elkészültét. Szavai szerint a prototípusban „a CRRC elektromos hajtásláncokkal kapcsolatos világszínvonalú ismeretei összekapcsolódnak az Ikarus vázgyártási tapasztalatával”. A sorozatgyártás reményei szerint jövőre indulhat meg.
Ku Ji-feng a CRRC igazgatósági elnöke „a magyar nemzeti márka” újbóli felfutását vizionálta, ezzel összefüggésben még több munkahelyet az Ikarusnál. A termékkel az európai piacra is ki szeretnének lépni. A CityPioneer nevű, alacsonypadlós jármű meghajtásáról egy 240 kilowatt teljesítményű szinkronmotor gondoskodik, a 313 kilowattos akkumulátorcsomaggal 200-260 kilométer megtételére alkalmas, a teljes feltöltéshez öt-hat óra szükséges.
A sajtótájékoztató keretében együttműködési megállapodást írt alá Székesfehérvár önkormányzata, az Ikarus-vállalatcsoport és a CRRC a környezetbarát városi közlekedési stratégiájának megalkotásáról és a CityPioneer busz 2019-es tesztüzembe-állításáról. Cser-Palkovics András polgármester eszmefuttatásában a közösségi közlekedés egyre inkább felértékelődik a világban és Székesfehérváron is, a megállapodás tehát a jövő felé fordulást jelenti, amelyben remélhetőleg pályázhatnak majd a dízelbuszok elektromos járművekkel történő kiváltására.
Tuan Csie-lung, a Kínai Népköztársaság nagykövete is jelen volt, szerinte az Ikarus és a CRRC együttműködése újabb lépés a kínai-magyar kereskedelmi kapcsolatok erősödésében, amely „soha nem volt ennyire jó”. „Magyarország az unión belül az egyik legjobb barátunk” – ezt hallva ki nem morzsolt volna el egy-egy könnycseppet a 150-es vasútvonal közelgő felújítására gondolva.
Vargha Tamás, a Külgazdasági és Külügyminisztérium polgári hírszerzésért felelős államtitkára emlékeztetett arra, hogy a dízelbotrány óta a világ még inkább elmozdult az elektromos hajtás irányába, ezt a trendet az Ikarus és kínai partnervállalata is meg szeretné lovagolni.
Egy 12 méter hosszú, dízelmotoros autóbusz ára 70-80 millió forint között van, az elektromos busz körülbelül 120 millió forintba kerül majd. A vállalat a tervek szerint jövőre minimum 200 elektromos buszt fog legyártani, azt következő évben ezret, majd szeretnék felfuttatni az éves gyártást háromezerre. Székesfehérvár mellett Szeged, Zalaegerszeg és Miskolc is érdeklődik az e-busz iránt, ám előbb bizonyítaniuk kell az üzemeltető társaságok felé, hogy a busz alkalmas a menetrendszerinti, városi használatra. Az IC 1211 U típusú elektromos busz 2019 elején tesztelési céllal járja majd Székesfehérvár útjait, ezt követően bekapcsolódik az utasforgalomba az arra legalkalmasabbnak ítélt vonalakon.
Az Electrobus Europe Zrt. 2019 folyamán további kínai-magyar fejlesztéseket tervez, várhatóan 2019 második felében egy midi és egy csuklós elektromos busz prototípusa is megérkezik a most bemutatott jármű mellé.
A folyamatokra jól rálátó informátorunk emlékeztetett arra, hogy az elmúlt időszakban a leginkább a kikapcsolható gravitáció elméletéről ismert Széles Gábor már számtalan nagyívű bejelentést tett, melyekből szinte semmi nem valósult meg. Az információk szerint a most bemutatott busz is Kínából származik, amelyre csupán az Ikarusra utaló látványelemek kerültek fel Magyarországon, illetve a kocsi belsejét is az Ikarusban építették meg.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!