Beszerelhető másodpilóta!
A DARPA védelmi kutatószervezet „ALIAS” (Aircrew Labor In-Cockpit Automation System) programja keretében született meg a gondolat, a kísérleti berendezést az Aurora Flight Sciences nevű virginiai fejlesztőcég készítette el, működött már ugyanez a furcsa jószág DA-40-es kétmotoroson és a jól ismert egyhajtóműves légcsavaros-gázturbinás Cessna Caravan fülkéjében is, a következő gép, amelybe beépítik, egy UH-1-es helikopter lesz.
A lényeg: annak a pilótának a tehermentesítése, aki egyedül vezeti a gépet, ugyanis nincs a nagygépekhez hasonló robotpilótája. Viszont ennek a robotnak különféle parancsokat adhat ki egy tableten át, például a repülési irány, magasság vagy sebesség megváltoztatására, és azt a mellette lévő robot engedelmesen és tökéletesen végrehajtja, megfelelően kialakított hidraulikus mozgatókon keresztül kezeli a kormányszerveket és a gázkarokat is.
Eközben kamerákon át figyeli a gép műszereit, és a saját számítógépe értékeli a helyzetet, koordinálja a tevékenységét, mint ahogy az Aurora videója is mutatja, például miközben gázt ad, közben óvatosan visszanyomja a magassági kormányt, nem engedi, hogy a gép orra megemelkedjék, nyilván mert a kamerái egyike közben a műhorizontot figyeli. Azt is láthatjuk, hogy egy-két másodperc alatt be- vagy kikapcsolható a robot-másodpilóta, ráteszi „kezét” a kormányokra, vagy szolidan a háttérbe húzódik.
Azt is jelzi a robotkolléga, ha a pilóta nem figyelne fel rá, ha valamelyik műszer valamilyen rendellenességet mutat, mondjuk leesik az olajnyomás, és ez az esetleges problémás helyzetekben nyújt komoly támogatást a pilótának. A fejlesztés következő fázisában a robot-másodpilóta már a pilóta hangutasításaira is végrehajtja a feladatokat. Fejlettebb formában egyébként a robot-másodpilóta képes lesz fel- és leszállni is.
Vagyis olyan berendezésről van szó, amely végső formájában beépíthető lesz azokba a gépekbe, amelyek eredetileg nincsenek felszerelve számítógépes repülésvezérléssel, a pilóta energiáit a repülés „menedzselésére”, felügyeletére koncentrálhatja.
Zsúfolt légtérben repülve azzal is segíthet, hogy a repülőgép kormányainak kezelése és műszereinek figyelése helyett a pilóta a légteret pásztázhatja. A katonai felhasználás különösen felderítő, kutató-mentőfeladatok esetében lenne jelentősen könnyebb az egypilótás, régebbi gyártású gépekben.
A lényeg, hogy a rendszer, ha elkészül a következő szintű megvalósulása, bármely olyan mai gépbe beszerelhető, sőt, más gépekbe bármikor átszerelhető, amelyekben jelenleg nem működik a nagyobb gépeknél használt robotpilóta, és amelyeket kizárólag mechanikus kormányzással repülnek, és dollár tízmilliók kellenének valamiféle digitális vezérlő rendszer beépítéséhez, az ehhez szükséges átalakításokhoz. Katonai vonalon pedig az ott jelentkező pilótahiányt lehet enyhíteni, ugyanakkor a fejlesztők hangsúlyozzák, ez a rendszer nem azonos azokkal, amelyeket mai, új tervezésű gépekbe szánnak, egypilótás üzemmódra. Az ALIAS műszaki megoldásait egyrészt a szimulátorokban használt technika, másrészt az eleve nem ember vezette UAV-ok berendezéseitől kölcsönözték.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!