Blue Angels, Thunderbirds: jövőre vissza az égre!
A repülés és a repülőnapok szerelmeseinek világszerte jó hír, hogy a jelek szerint vége az idei szünetnek, az amerikai légierő és a haditengerészet bemutató kötelékei 2014-ben ismét repülhetnek, pontosabban megtarthatják a fellépéseiket, és ez akkor is globális esemény, ha a jelek szerint a Viharmadarak és a Kék Angyalok jövőre sem mozdulnak még ki Amerikán túlra.
Mint arról beszámoltunk, tavaly év vége felé már lehetett érzékelni a katonai kiadások kemény csökkentése okozta gondokat, decemberben olyan döntésről adott ki közleményt az Air Force, hogy 2013-ban csak a Thunderbirds formáció, a szólóbemutatók közül pedig csak az F–22-es műsorát láthatja a közönség.
Áprilisban azután kiderült, hogy az aktív egységek egy részének rotációs alapú leállítása, illetve tevékenységük részleges felfüggesztése is bekövetkezik, ennek részeként az is, amit sokan lehetetlennek tartottak: lefújták a hatgépes F–16-os kötelék teljes évi programját. A Thunderbirds hatvan bemutatót kellett, hogy kihúzzon a naptárból, az alakulatnak a bázisán kellett maradnia, repülni azért tehát volt alkalmuk a fellépések elmaradása ellenére.
Ugyanekkor erősítették meg azt, hogy a tengerészeti légierő F–18-as Kék Angyalok köteléke ugyanúgy nem mozdulhat ki Pensacoláról. Mindkét formáció pilótái folytatták a gyakorlásokat, hogy fenntartsák repülési képességeiket, de nem egyszerűen csak őket parancsolták vissza a bemutatókról: áprilistól mind ez idáig egyetlen amerikai állományú katonai gép sem léphetett fel sem otthon, sem külföldön. (Az idén Kecskeméten repült amerikai gyártmányú gépek nem amerikai üzemeltetésben repültek: az F–16-osok például Hollandiából és Belgiumból érkeztek, a C–17-es a NATO szállítógépe volt.)
A Thunderbirds számára azért volt különösen fájdalmas a szünet, mert így nem volt alkalom megünnepelni a kötelék megalakulásának hatvanadik évfordulóját, amire pedig különleges műsorral, ünnepségekkel készültek volna.
Most először a Viharmadarak felől érkezett a jó hír, miszerint a kötelék 2014-ben a teljes szezont végigrepülheti. Az Air Force közönségkapcsolatokkal megbízott főnöke, Wendy Varhegyi ugyanakkor azt is közölte, hogy a légierő más bemutatókat és ünnepi áthúzásokat továbbra sem tart, és sem az otthoni, sem a külföldi repülőnapokon és szalonokon nem lesznek ott a US Air Force gépei a statikus bemutatókon, vagyis a földön kiállítva sem. Ez például Európára nézve azért fontos hír, mert eszerint az amerikai légierő gépei a 2014-es Farnborough-i repülőszalonról is hiányozni fognak.
A Thunderbirds jövő évi menetrendjében 34 show szerepel, a fellépések részben katonai, részben civil rendezvényeken történnek majd, de a bemutatók nyilvánvalóan sokkal ritkábbak lesznek, mint a korábbi években. Ami a Kék Angyalokat illeti: ők márciustól 65 show-t terveznek, 34 helyszínen az Egyesült Államokban, külföldi fellépésről nincsen szó.
Mint azt többször nyilatkozták az illetékesek a különféle légierőktől, a bemutató repülések nem öncélúak, az adófizetők ilyenkor találkozhatnak azokkal a gépekkel és pilótákkal, akikre a pénzüket költik. A maga módján fontos szempont az is, hogy a kötelékek fellépése minden egyes alkalommal hatalmas tömegeket vonz, és pénzügyileg is sikeressé tehet egy egész légi rendezvényt.
Végül az is nagyon komoly kérdés, hogy vajon a katonai fellépők elmaradása vagy limitálása mennyire csökkenti a fiatalok vonzódását a pályához? Lehetséges, hogy mind a US Navy, mind az Air Force nem most, hanem valamikor később fogja megérezni ennek az évnek a kimaradását, ha az elmaradt látványosságok negatív hatásaként kevesebb lesz a lelkes jelentkező a repülőakadémiákra.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!