Boeing: jobb év, de még mindig kevés a javulás

iho/repülés   ·   2022.01.12. 09:00
NSF21-0618-JRA-4797[3](ID-d46facd4f14d)rs

A MAX-oknak gyorsabb az átadása, de ez még mindig nem az igazi felfutás, a kínai engedély is hiányzik. Az amerikaiak esetében az „utolsó békeév” 2018 volt...

Az európai óriásgyártó után az amerikai konkurens éves adatai is napvilágot láttak, a negyedik negyedév lezárása kíséretében, bár a Boeing portálján ott szerepel az a kitétel is, hogy végleges átadási eredményeket majd január 26-án, az éves pénzügyi jelentés keretében hoznak nyilvánosságra. Ezzel együtt a most látható számok nyilván már sokat nem változnak a végleges dokumentum kibocsátásáig.

A lényeg: a Boeing 2021-ben mindössze 340 gépet adott át a megrendelőknek, ami szinte csak a fele az Airbus idei eredményének. Viszont a bruttó megrendelések száma 909, szemben az Airbus 771-es listájával, igaz, nettóban ez – lemondások és konvertálások után – csak 479, ami viszont kevesebb, mint az európaiaké (507), viszont közülük 140 a szélestörzsű gép.

Ami az átadásokat illeti, ahogy az Airbus esetében, úgy Boeing adatait is „történelmi” összehasonlításban érdemes értékelni. A 2020-as szám mindössze 157 volt. Az európai adatokat az utolsó „békeév” számához mértük, a Boeing 2019-ben is csak 380 gépet bocsátott ki, de az a teljes esztendő, amelyet „normális” szintként kezelhetünk, ezesetben az amerikaiak számára inkább volt 2018, amikor 805 Boeing állhatott forgalomba, köztük 580 keskenytörzsű. 2019-ben viszont már tavasszal megtörtént a teljes MAX-flotta letiltása, ami azt jelentette, hogy abban az évben 737-esből már csak 127-et adtak át.

Innentől kezdve alakultak pokolian alacsonyan a számok, és ráadásképp következett az egész légiközlekedésre és repülőgépgyártásra nézve súlyos következményekkel járó járvány. De a Boeing esetében egy más típust érintő komoly technológiai problémák hatása is átkúszott a tavalyi évre: a 787-esek kibocsátásának blokkolása. Már 2020-ban is csak 53 Dreamliner repült ki a gyárból, tavaly pedig – csak 14, a negyedik negyedévben egy sem.

Amikor 2020 őszén a 737 MAX megkapta az FAA majd az EASA zöld jelzését, portálunk is úgy elemezte, hogy 2021-ben majd fantasztikusan felfutnak a keskenytörzsű átadások, hiszen rengeteg gép gyakorlatilag készen várta, hogy Rentonból vagy a tároló repterekről végre elkerüljenek az üzemeltetőkhöz. Azonban egyfelől ezeket a gépeket is először annak megfelelően kellett és kell módosítani forgalomba állításuk előtt, ahogy azt a katasztrófák vizsgálatai nyomán a hatóságok elrendelték, ehhez jön még a személyzetek átképzése, a kötelező szimulátor-szessziók, és így tovább. Miközben 2020 végén a legyártott és átadásra váró MAX-ok számát jóval négyszáz fölé becsülték, tavaly a 737-eseből mégis csak 263 állhatott forgalomba.

Nemrég elsősorban annak kapcsán tettük fel a kérdést: „Lesz-e a MAX éve 2022?”, hogy a típus eredetileg legnagyobb megrendelői a kínai légitársaságok, de a MAX még mindig nem kapott szabad jelzést a pekingi hatóságoktól, pedig korábban, a sikeres kínai repülési próbák, majd a kínai hatósági direktívák után az hangzott el, hogy 2021 végéig megadják az engedélyt.

Mivel a kínai megrendelések a teljes állománynak legalább a negyedét teszik ki, ez a tétel továbbra is meghatározóan fontos a Boeing átadási perspektívájában, ami közben egyet jelent a pénzügyi perspektívával, merthogy a cég civil gépekből származó bevételeinek a túlnyomó többségét is a kifizetett 737-esek adják.

Ami a teljes rendelésállomány megoszlását illeti, a 737-esek listája 4137 gépet számlál, kifutóban a 747-es, amelyből hat gépet kell még elkészíteni, 767-esből viszont 108-at, igaz, a Boeing statisztikáiban ez a típus tartalmazza a légierő számára készülő KC-46-os tanker-szállítógépet. A még hátralévő 787-esek száma 488, a 777-eseké közel négyszáz, utóbbi már a 777X sorozat gépeit is tartalmazza, amelynek a programja azonban erősen megcsúszott, jelenlegi hírek szerint csak jövőre adják át az elsőt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.