Bringások birodalma lehetne a Lánchíd?

iho/zöldút   ·   2015.09.26. 19:05
bringlanchid0

„A Lánchidat nem arra tervezték, amire ma használjuk. Budapest egyik legfontosabb jelképe, a világ egyik leghíresebb átkelője azért épült, hogy összekösse és fellendítse az akkor még különálló Buda és Pest városát. A Lánchídon ma szinte lehetetlen átmenni az autóforgalom miatt. Buszra ülni biztos késést jelent, biciklivel a járdára vagy szabálytalankodásra kényszerül, aki haladni szeretne. És még nem is beszéltünk a mentők, tűzoltók, taxik átjutásáról, vagy arról, hogy a forgalom zajától és füstjétől élvezhetetlen Budapest egyik leghíresebb látképe.

A Lánchíd ma nem méltó egy világhírű műalkotáshoz, és nem méltó egy modern fővároshoz sem. Pár évtizede azt gondolták, hogy minél több gépjárművet kell felengedni a hídra. Mára kiderült, hogy minél több autó van a hídon, annál kevesebb ember jut át a túloldalra.

A Lánchidat a közeljövőben felújítják. Itt az idő, hogy ez a helyzet végre megváltozzon. Ezért petíciót indítottunk és biciklis felvonulást szervezünk”olvasható a Magyar Kerékpárosklub oldalán.

A BKK tavaly adatai alapján naponta közel 38 ezren mennek át valamilyen járművel a Lánchídon, ezeknek 57 százaléka autó, így a becslések szerint naponta 21 ezer 600-an választották ezt a közlekedési módot – autónként 1,2 utassal számolva. Naponta körülbelül 14 ezren keltek át a hídon valamelyik menetrend szerint közlekedő busszal, amelyeknek többsége a dugóban áll. Ezek az utasok a járműhasználók 37 százalékát jelentik. Hat százalék a közlekedőknek az az „őrült”, aki naponta átteker a hídon – ez 2400 kerékpárost jelent.

Az nem kérdés, hogy most biciklivel lehet a leggyorsabban átmenni a hídon, de a jelenlegi helyzet állandóan konfliktusokat szül a kerékpárosok egyharmada közlekedik az úttesten, a többiek valamelyik, gyalogosokkal teli járdán tekernek – a dugók miatt.

A Lánchíd jelenlegi helyzete nemcsak a rajta közlekedők és a turisták életét keseríti meg: a rá vezető útszakaszok környezete mind szenved a szmogtól, a zajtól, illetve a közösségi és gyalogos felületek hiányától. Elég csak szinte faltól falig autóútként használt József Attila és Fő utcára gondolni, vagy az Alagútra, ami nem mellesleg szintén történelmi nevezetesség. A Lánchíd Budapest szíve. Gyors kapcsolat Buda és Pest között, az Andrássy út a város legbringásabb sugárútja, a tengely fejlesztése alternatívája lehet a Rákóczi útnak és elengedhetetlen része a belváros élhetőbbé tételének.

Emberi léptékű kialakítása könnyű kapcsolatokat nyújt a két oldal utcáival, a forgalmi dugók azonban megakadályozzák a megfelelő használatát. A Lánchíd már most népszerű a kerékpárosok körében, de a főváros Balázs Mór tervében vállalt kerékpáros és közösségi közlekedési forgalomnövelés nem lehetséges az útvonal forgalomcsillapítása tétele nélkül.

A Critical Massok idején rendre elfoglalták a kerékpárosok a hidat. Mi lenne, ha örökre az övék lenne? (fotó: Magyar Kerékpárosklub)

Mit szeretne a kerékpárosklub?

A Lánchíd átjárhatóvá tétele csakis a környék és a híd forgalomcsillapításával képzelhető el. Több autót már nem bír el a híd, és a mostani forgalom sem tartható fent. Sűrűbb, megbízhatóbb és gyorsabb buszközlekedéssel, valamint az útpálya jobb kerékpározhatóságával a még autóval közlekedők egy része átszoktatható a közösségi közlekedésre és biciklire.

A főváros tanulmánya szerint egy ilyen beavatkozás más hidak jelentős autóforgalom-növekedésével járna. A tanulmány nem vizsgálja a közlekedési mód váltás lehetőségét és pozitív hatásait. Pedig utóbbival megúszható lenne a szomszédos hidak autós forgalmának jelentős növekedése. Ezt támasztja alá, hogy a Lánchídon a helyi és nem a városi átmenő forgalom a jelentős. A közlekedési módok megváltoztatása számukra vonzó alternatíva kínálásával lehetséges.

Első lépésként azt javasoljuk, hogy a jövő nyári iskolaszünet alatt teszt jelleggel a busz és kerékpáros közlekedésé legyen a Lánchíd, mellettük 30-as sebességkorlátozással csak kerékpárt, taxit és természetesen az elsőbbségi járműveket engedjék a hídra. Ezzel egy időben a járdán kerékpározók átszoktathatóak lennének az úttestre.

A budai alsó rakpart lezárása, a Margit híd átépítése vagy a budai fonódó villamoshálózat munkálatai megmutatták: a közlekedés egy fontos útvonal kiesésével sem omlik össze, az első kaotikus napok után a város lakói alternatív megoldásokat találnak. Egy ilyen tesztidőszak alkalmas lehet a közlekedési szokások megváltozásának mérésére és jó gyakorlat lehet a híd felújításának idejére, amikor legalább egy évre kiesik majd a Lánchíd.

Ezeknek a céloknak, terveknek az eléréséhez szerveznek felvonulást október 11-ére. Az eseményhez a Facebookon lehet csatlakozni, de akár úgy is lehet segíteni nekik, hogy terjesztik, kinyomtatják az aláírásgyűjtő íveket.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Magyar tulajdonba került a Dunakeszi Járműjavító Kft.

iho/vasút   ·   2022.06.29. 15:00

A Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. megszerezte a TMH International AG tulajdonrészét a Dunakeszi Járműjavító Kft.-t birtokló TMH Hungary Invest Zrt.-ben, ezzel a nemzetgazdaság szempontjából stratégiai jelentőségű vállalat teljes egészében magyar tulajdonba került.