V4 vasutas futballcsúcs
A június 27-én és 28-án a felvidéki Füleken (Filakovo) rendezett 41. Polónia Kupa nemzetközi labdarúgótorna végeredménye: a kupa 2019. évi nyertese az immár tizenegyszeres kupagyőztes, a cseh Petrovice u Karviné vasutascsapata. Második helyen zárt a hazai pálya előnyét élvező Fülek gárdája, bronzérmes lett Somoskőújfalu csapata, megelőzve a lengyel Zebrzydowice együttesét.
A névadó, a Budapest–Varsó között közlekedő Polónia nemzetközi gyorsvonatról elnevezett focitornát 1979 óta rendezik. A torna alapítói közül már csak a szlovákiai, magyar származású Bucskó Julius él, aki emlékdíjat kapott a rendező Fülek vasútállomástól és a résztvevő csapatoktól. Díjat vehetett át a legjobb magyar játékos, Görbe István és a bronzérmes magyarországi csapat is. A díjakat Kiss Gábor MÁV pályavasúti területi igazgató és Kökény Zoltán forgalmi csomóponti vezető adta át.
A mindmáig fennmaradt Polónia nemzetközi labdarúgótorna, a négy ország vasutas labdarúgócsapatának kitartó részvétele akár üzenetértékű is lehet: évek óta nincs élő vasúti kapcsolat a Polónia egykori útvonalán Magyarország és Szlovákia között. Az utolsó személyvonat 2011. április 30-án este fél hét előtt néhány perccel indult Fülek felé a somoskőújfalui vasútállomásról. Ezzel Nógrád és a szomszédos dél-szlovákiai térség közvetlen vasúti személyszállítási összeköttetése is megszűnt létezni.
Salgótarján közgyűlése ezért fogadott el idén tavasszal olyan értelmű határozatot, ami felhatalmazza a megyeszékhely polgármesterét Hatvan, Pásztó, Bátonyterenye és Salgótarján, míg a határ túloldaláról Fülek, Losonc (Lucenec), Zólyom (Zvolen) és Besztercebánya (Banska Bistrica) összefogásában készülő, a vasúti közlekedés jelenlegi, térségi helyzetének felülvizsgálatát, illetve fejlesztését sürgető dokumentum aláírására. A dokumentum a Hatvan–Somoskőújfalu, illetve a Somoskőújfalu–Fülek–Losonc–Zólyom–Besztercebánya–Turócszentmárton (Martin) vasútvonalak összehangolt fejlesztése. Ez az úgynevezett Fátra–Mátra vasúti folyosó, az egykori Polonia expressz útirányán. Közbevetőleg: a Turócszentmártonnal szomszédos Ruttkán (Vrútky) találkozott 1871-ben a Pest–Salgótarján–Fülek–Ruttka, valamint a kassa–oderbergi vasútvonal; előbbit még a tönkrement Magyar Északi Vasút kezdte építeni, és az állami felvásárlás nyomán ez lett a Magyar Királyi Államvasutak első vonala...
Néhány hónappal később, júniusban nyolc célterületet jelölt meg a kormány a határkeresztező vasúti kapcsolatok fejlesztése kérdésében, ebből kettő Nógrád megyét (is) érinti. A kormányhatározat kiemelten kezelt célterületként jelöli meg Nyugat-Nógrádban a Drégelypalánk–Ipolyság vasúti határátmenet újjáépítésének vizsgálatát, Kelet-Nógrádot érintően pedig a Salgótarján–Somoskőújfalu–Bánréve–Miskolc, illetve a Salgótarján–Somoskőújfalu–Fülek–Losonc(–Zólyom) vonalakon a kishatárforgalmi vasúti személyközlekedés lehetőségeinek vizsgálatát.
A nemzetközi távolsági forgalom újrafelvételéről tehát nincs szó, mint ahogy a realitásokat figyelembe véve nem fog a 65 kilométeres, 81-es számú Hatvan–Somoskőújfalu vasútvonalon sem újra napi öt–hat tehervonatpárközlekedni, mint a nyolcvanas években. A lassan három évtizede elment Polóniára pedig ezzel a felvétellel emlékezzünk.
A polóniás focira visszatérve: jövőre Lengyelországban folytatódik a kupasorozat!