C–17: a nyolcadik a briteknek

iho/repülés   ·   2012.03.30. 10:00
cim

A Királyi Légierő újabb Boeing C–17A Globemaster III-ast rendelt, ezzel a négy hajtóműves, nagyteljesítményű szállítógépflotta nyolcgépesre nő – adta hírül a Flightglobal. A döntés jelentőségét kiemeli, hogy a RAF számára is kellemetlen leépítéseket, karcsúsításokat írt elő a brit katonai költségvetés megnyirbálása: az egyébként nem olcsó C–17 megrendelése viszont a típus fontosságát és kiváló képességeit jelzi.

A megrendelés azt is jelzi, hogy e nélkül a gép nélkül igen nehéz lenne utánpótlással ellátni az Afganisztánba telepített, még mindig jelentős brit haderőt. A beszerzés bejelentése konkrétan is utal erre a feladatra, amelyek az eredeti RAF-szállítóflotta számára az elavultnak számító tanker-szállító VC–10-es és Lockheed Tristar gépekkel egyre nehezebben teljesíthető, az A330-as bázisán fejlesztett modern Voyager pedig még nem állt szolgálatba.

A pápai közös NATO-alakulat C-17-ese <br>(fotók: Márványi Péter)

Amint az iho/repülés is beszámolt róla, a gyártó tavaly ünnepelte az első C–17-es felszállásának huszadik évfordulóját. A nehezen induló program végül nagy sikert hozott, elsősorban a gép rendkívül rugalmas üzemeltetési lehetőségei révén. A korábbi stratégiai szállítási rendszerben a Lockheed C–5 Galaxyk a honi bázisokról a távoli nagy elosztókig vitték a szállítmányt, onnan pedig kisebb Lockheed Martin C–130-asokkal a hadszíntérre. A C–17-es viszont szükségtelenné teszi ezt a láncot, és egyenesen az utánpótlást felhasználó egységekhez képes szállítani a felszerelést. A típus képes rövid és akár nem betonozott pályára is leszállni (bár ez élettartamának nem tesz jót), 45 tonnányi teherrel, 4500 mérföldnyi repülés után. Kiváló repülési tulajdonságairól a magyar közönség is meggyőződhetett a kecskeméti repülőnapokon.

Tágas rakodótér, 45 tonna egyenesen a harci övezetbe

A RAF 99. repülőszázada a közép-angliai Brize Norton bázisról repül a C–17-esekkel. A Boeing mindeddig összesen 241 példányt gyártott a gépből, ezek közül az amerikai légierő 216-ot használ, a többi az Egyesült Királyságon kívül Ausztráliában, Kanadában, Katarban, az Emirátusoknál, illetve három C–17-es a Pápán állomásozó közös NATO-szállító ezrednél szolgál.

A C–17-es gyártósorát a brit mellett elsősorban az indiai rendelés tartja továbbra is életben: India számára tíz gépet építenek, ezeket 2013-ban és 2014-ben adják át az ázsiai ország légierejének.

Eleinte csak az amerikaiak használták, de most már számottevő a máshol repülő C–17-es flotta

Kapcsolódó hírek