Csődvédelmet kért a Norwegian négy leányvállalata

iho/repülés   ·   2020.04.21. 09:00
eifhj_400px

A koronavírus miatt a legtöbb ország megtiltotta, vagy korlátozta a nem létfotosságú repüléseket, hogy ezzel is lassítsák a vírus terjedését. A határok lezárása és a karanténnal kapcsolatos intézkedések jelentős hatással vannak az egész légiközlekedési iparra, így a Norwegianre is.

A Norwegian a járatainak a 85 százalékát ideiglenesen leállította, és majdnem mindenkit fizetés nélküli szabadságra kellett küldeni. A társaság a skandináv területeken a személyzetet négy leányvállalatán át foglalkoztatja, de az anyavállalat a járvány miatt kialakult pénzügyi helyzetet figyelembe véve átcsoportosítja a működésre szánt anyagi keretét, emiatt került a négy leányvállalat csődvédelem alá. A Norwegian értesítette a személyzetet biztosító OSM Aviation vállalatot, amely Spanyolországban, Nagy-Britanniában, Finnországban, Svédországban és az Egyesült Államokban biztosít személyzetet az ottani Norwegian-bázisoknak, hogy jelenleg ideiglenesen az ottani munkaerőre sincs szükség.

A Norwegian egyik Boeing 737 MAX 8 típusú repülőgépe (fotó: Kohutovics Bence)

Jacob Schram, a Norwegian vezérigazgatója elmondta, hogy a dán és a svéd kormányok nem nyújtottak elegendő mennyiségű anyagi támogatást, emiatt nem maradt más választásuk, mint hogy négy leányvállalatot:

  • Norwegian Pilot Services Sweden AB,
  • Norwegian Pilot Services Denmark ApS,
  • Norwegian Cabin Services Denmark ApS,
  • Norwegian Air Resources Denmark LH ApS

csődvédelem alá helyezzenek.

Schram hangsúlyozta, mindent megtettek a csődeljárás megindítása elkerülésére, és a svéd és a dán kormány beavatkozását kérték. Egyben jelezte, tovább folytatják a munkát annak érdekében, hogy egy erősebb Norwegian térjen majd vissza, „annyi kollégát visszahozva, amennyi lehetséges”. Az intézkedések 1751 pilótát és 3134 fő légi utaskísérőt érintenek, azonban a norvég, francia és az olasz bázisú, mintegy 2000 főnyi pilóta és légi utaskísérő továbbra is alkalmazásban marad.

Schram a személyzetek további sorsával kapcsolatban megjegyzi, a norvég kormány hatékony intézkedéseket hozott és teljes bért és juttatást fizet azoknak, akik fizetés nélküli szabadságra kényszerültek, de sajnos Svédországban nincs ennek megfelelő fedezete, Dániai pedig csak a fizetések egy részét állja.

(fotó: Budapest Airport)

A Norwegian az elmúlt évek gyors növekedése után Európa harmadik legnagyobb low-cost társaságává nőtte ki magát, ráadásul a legnagyobb olyan légicég, amely az Egyesült Államokba, Brazíliába, Argentínába és Thaiföldre is repül a hosszútávú divíziójában, különböző európai bázisokról. A bővülés közepette azonban mintegy nyolcmilliárd dollárnyi  hitelállományt halmozott fel.

A cég pénzügyi mutatója idénre lett volna az elmúlt évek után először pozitív, de a járvány az ezzel kapcsolatos várakozásokat teljesen megváltoztatta. A jövő a Norwegiannek, mint sok más légitársaság esetében, egyelőre megjósolhatatlan.

Vélemények szerint a céget nem kell búcsúztatni: a legrosszabb esetben a norvég kormány 100 százalékos tulajdona lesz a vállalat, hiszen a Norwegian a turizmus, az országon belüli közlekedés egyik fontos, sőt, nélkülözhetetlen motorja.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek