Csupaszárny lesz a jövő orosz bombázója?

iho/repülés   ·   2022.08.04. 09:00
pak-da-1

Hitelesnek tűnő részletrajzok: a gép szubszonikus lesz, hasonlóképp az amerikai konstrukciókhoz, de sokkal nagyobbnak ígérik.

A szellemi termékek védelmével foglalkozó orosz intézmény dokumentumai között tűnt fel egy szabadalmi bejegyzés, amiről nyugaton is úgy vélik, hogy talán a készülő orosz „lopakodó” bombázóhoz tartotó hiteles részleteket mutat. A Tupoljev PAK DA projektjéről jónéhány éve beszél, persze jobbára találgat a nemzetközi szaksajtó. A nagy hatótávolságú, alacsony észlelhetőségű repülőgép ezek szerint alapvetően azt a konstrukciós elvet követi, amit az amerikaiak, igaz, hatalmas gépenkénti ár és ugyancsak grandiózus üzemeltetési költségek mellett már megvalósítottak a kilencvenes években hadrendbe állt B-2 Spirit és a valóban már tesztelés előtt álló B-21 Raider személyében.

Vagyis a vázlatok szerint a PAK DA is szubszonikus csupaszárny konstrukció, az oroszok is elhagyják az előrenyúló törzs-szekciót és a vezérsíkokkal szerelt farokrészt. Ami egyébként azt jelenti, hogy ennek a gépnek a kormányzása, irányítása is kizárólag a szárnyon, illetve annak kiélépőélén dolgozó különféle felületek mozgatásával történik, ami amúgy feltételezi a teljes digitális repülésvezérlést.

Érdekes részletek, az egyik döntő kérdés a beömlők elhelyezése és a szárny

A csupaszárny elrendezésen belül azonban a mostani rajzok sok alapvető különbséget is mutatnak a Spirithez képest, például más, egyszerűbb kialakítású mind a szárny, mind a törzsvég kialakítása, és ami szintén nagyon más, az a beömlők elhelyezése, a B-2-esen ezek a szárny felső felületéből emelkednek valamelyest ki, az orosz gépen ezek mintha a szárny belépőéle mögött besüllyesztve kapnának helyet, az alacsony láthatóság reményében, a levegő egy viszonylag hosszú csatornán jut el a hajtóművekhez.

És ami alapvető különbség: ez az amerikai stealth-bombázókhoz képest nagyon nagy gép lesz, feltételezve, hogy korábbi közlések szerint a gép több, mint harminc tonnányi hagyományos és nukleáris fegyverzetet hordozhat (a B-2-es 18–23 tonnát vihet). A gépet négyfőnyi személyzet repüli.

Régebbi fantáziarajzok szuperszonikus csodagépeket álmondtak

Orosz közlés szerint az első példányon már dolgoznak és további hat gép részegységeit készítik, miközben azt például nem tudni, milyen hajtóműveket építenének bele, korábban arról volt, szó, hogy a lopakodó a Tu-160-as Kuznyecov NK-32-esének valamilyen, feltehetően utánégető nélküli változatát kapná – de a jelek szerint ennek a programnak is ez az Achilles-sarka, hiszen a néhány példányban szolgáló Szu-57-es ötödik generációs harci gép is még a nem neki rendelt hajtóművekkel repül.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés Repülőgépgyártás

Moszkva tizenkétmilliárd dollárnál is többet fordított a légiközlekedési ágazat támogatására

iho/repülés   ·   2023.12.23. 19:00

Az Ukrajna ellen hadat viselő Oroszországra kivetett szankciók a repülésben is éreztetik hatásukat, megnőtt az incidensek száma, a légitársaságok „bányagépekből” nyerik ki az alkatrészeket, hogy flottájuk repképes maradjon. Ellenben hamarosan felfut a hazai repülőgépgyártás.