Csúszik a harmadik 787-es átadása

iho/repülés   ·   2011.12.22. 20:00
K65350-01_med_cr

A programra eddig is jellemző volt a határidők sorozatos bukása, most a kibocsátó légitársaság elnöke jelentette be, hogy a Dreamliner harmadik példányának átadása a tervekkel ellentétben nem történik meg az idén, a Boeing pedig gyártási problémákat emleget.

A csúszás miatt az All Nippon Airways csak később indítja be a 787-essel első nemzetközi járatát a tokiói Haneda repülőtérről Pekingbe, és január végéig biztosan nem startol az új típus első interkontinentális járata Tokió és Frankfurt között.

A japán társaság az első gépét októberben állíthatta forgalomba, de a teljes fejlesztési program hároméves késésén túl ez az átadás is negyven nappal csúszott a még nyáron meghatározott dátumhoz képest.

Az ANA elnézést kér az utasaitól, akiknek a késés kellemetlenségeket okoz, a Boeing pedig e-mailes nyilatkozatban magyarázza a dolgot: a gyártó szerint a késést az okozza, hogy az előre meghatározott termelési ütemezésbe belejátszanak a megrendelők egyéni óhajai, a már összeszerelt gépeken szükséges változtatások.

A japán légitársaságnak 2013 márciusáig húsz Boeing 787-est kell megkapnia, összesen 55 gépre van rendelése, negyven a rövidebb, 15 a hosszabb, 8200 mérföldes hatótávolságú verzióból.

A légitársaság bejelentette elképzeléseit a Tokió és az USA nyugati partvidéke közti vonalakról. Eszerint a 2012-es pénzügyi évben – vagyis március után – az USA északi nagyvárosába, Seattle-be, egyébként a Boeing őshazájába, délen pedig a kaliforniai San José városába indítja majd első amerikai 787-es járatait.

Ugyanakkor érzékelhető óvatossággal nyilatkozik az ANA a már belföldi fogalomban használt két gép gazdaságossági mutatóiról. Mint ismeretes, a légitársaságok heves érdeklődésének egyik oka a sokféle technológiai újdonság mellett a kompozitokból épült repülőgép várhatóan sokkal kisebb súlya, és emiatt, valamint a fejlett hajtóművei révén elérhető alacsony üzemanyag-fogyasztás volt. Ezért az egész iparág meglehetős izgalommal várja az első adatokat arról, hogy a már forgalomba állt gépek hogyan teljesítenek.

Megfigyelők szerint ugyanakkor a kifejezetten hosszú távra tervezett két hajtóműves teljesítményét nehéz felbecsülni azokon a viszonylag rövid, maximum középtávú járatokon, amelyeket a két 787-es egyelőre az országon belül teljesít.

A japán fél emellett emlékeztet arra: ismert tény, hogy a 787-es első néhány átadott vagy átadásra váró példánya nehezebb még a tervezettnél. „Nem számítunk túlságosan nagy különbségre az elvárt és a valóságos teljesítmény között, de az üzemanyag megtakarítására vonatkozó pontos adataink még nincsenek” – fogalmaz diplomatikusan a japán cég közleménye. Az ANA korábbi becslései szerint a 787-es üzemeltetése évi 130 millió dollárnyi megtakarítást kell, hogy hozzon a légitársaság kerozinkiadásaiban.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.