Debrecen, intermodális központ: a győztes terv

MTI   ·   2013.08.27. 08:10

Lezárult a debreceni intermodális közösségi közlekedési központ tervpályázata, a győztes anyag szerint 17 milliárd forintból valósulhat meg a vasútállomást és az autóbusz pályaudvart is magába foglaló komplexum - jelentette be Kósa Lajos polgármester.

A politikus a bíráló bizottság elnökeként mutatta be az Archiko Kft. és a Lengyel Építész Műterem Kft. győztes pályázati anyagát: a jelenlegi vasútállomás átalakításával csaknem 43 ezer négyzetméteren hoznák létre a központot. Ebben 23 ezer négyzetméteren közlekedési és kiegészítő területet, 10 ezer négyzetméteren kereskedelmi és vendéglátási, illetve irodai helyiséget alakítanának ki, míg 2-2 ezer négyzetméteren kapna helyet az üzemeltetési tevékenység és a MÁV.
A vasútállomás átalakítása után egy helyre futnának be a vonatok, a távolsági buszok és a villamosok, továbbá több helyi busz- és trolibusz járatnak lenne itt állomása.

A győztes pályázat látványterve<br>(forrás: dehir.hu)

Kósa Lajos elmondta: a győztes pályázónak el kell készítenie az engedélyes és kiviteli terveket. Az önkormányzatnak az engedélyes tervek elkészülte után 2014. december 31-ig kell gondoskodnia az engedélyeztetésről, össze kell állítania a beruházási források elnyeréséhez szükséges pályázati anyagot és a tendertervet. A központ a 2014-2020-as uniós költségvetési ciklusban valósulhat meg.

Ismertetése szerint az önkormányzat összesen 767 millió forint uniós támogatást nyert a központ előkészítésére és megtervezésére. A tervpályázati dokumentációt 44-en vásárolták meg és 37 cég nyújtott be pályázati anyagot. A Kósa Lajos és Nagy Ervin országos főépítész társelnökletével létrehozott bírálóbizottság végül a győztesen kívül 16 pályázatot vásárolt meg, összesen 100 millió forint értékben.

A dehir.hu kérdésére a nyertes pályamű vezető tervezői, Kovács Péter és Lengyel István elmondták elgondolásaik alapján a vasúti és a buszközlekedést gyalogosan a nulladik szintről lehet majd megközelíteni, a villamost a földszintről. Tervük egyik különlegessége az, hogy a városi térszerkezetben képzelték el az intermodális központot. „Az volt az elvünk, hogy azt a gyalogos sűrűséget, amit egy ilyen intermodális központ környezetében kialakul, nem elvisszük a városközponttól, hanem minél közelebb visszük hozzá. Ezért olyan épületegyüttest próbáltunk kialakítani, melynél a Piac utca végén hamar megjelenik ez az intermodális közlekedési központ” – magyarázta Kovács Péter.

Kapcsolódó hírek