Digitalizáció és integráció a budapesti közösségi közlekedésben

iho/közút   ·   2021.05.04. 18:00
00_bkk_bigit

A Budapesti Közlekedési Központ kiemelt stratégiai célja az integráció és digitalizáció a főváros közlekedésében, de a járványhelyzet miatt az integrált és rugalmas közlekedési rendszerek fontosabbá váltak mint valaha és az Európai Unió célkitűzései között is meghatározó szerepet kaptak.

Hatékonyság, biztonság, fenntarthatóság

A BKK valamennyi fővárosban közlekedőre egyenlő partnerként tekint, függetlenül az úticéltól, a menetidőtől, távolságtól vagy a közlekedés módjától függetlenül. A cél, hogy Budapest és teljes agglomerációjának mobilitási rendszerét a jövő elvárásainak megfelelően tervezzék, fejleszszék szervezzék és integrálják, kiszámíthatóan igazodva az egyéni igényekhez. A Budapest Mobilitási Terv keretében az infrastruktúra, a járműállomány, a szolgáltatások, valamint az intézményrendszer fejlesztésében szintén kiemelt szerep jut a digitalizációnak és integrációnak.

A különböző szolgáltatatók, különböző tarifával és eltérő szolgáltatások helyett a BKK egységes, digitálisan hozzáférhető szolgáltatási csomagon dolgozik. A MaaS (Mobility as a Service – mobilitás mint szolgáltatás) a digitalizációt, az integrációt és az ügyfélközpontúságot tartja szem előtt. A MaaS jellegű koncepció lényege, hogy a még külön kezelt szolgáltatások egyetlen felületen jelenjenek meg a felhasználók számára, biztosítva a kombinálható közlekedési lehetőségeket, az egyszerű tervezést és fizetést.

Az integráció és digitalizáció kiemelt szerepet kapott az Európai Uniós közlekedési irányelvekben is. A 2021–2027 közötti európai uniós költségvetési időszakban a strukturális források, továbbá a helyreállítási és ellenállóképességet növelő eszközöknél fontos célterület a digitalizáció. Az EU-s tervezési útmutató alapján a forrásoknak legalább húsz százalékát kell digitalizációs reformokra és fejlesztésekre fordítani.

MaaS-koncepció, bécsi mintára

Az életminőség és mobilitás szoros összefüggésben van egymással. Bécsben az új közlekedési megoldások célja a mobilitás fejlesztése oly módon, hogy a közlekedés kedvezőtlen hatásai csökkenjenek, más szóval utazások, át közlekedési eszköz nélkül is. A Wiener Linien a jövőben a különböző közlekedési szogáltatások integrátora kíván lenni Bécs és vonzáskörzetében.

A DOMINO kutatási projekt keretében, a Bécsben már működő MaaS-rendszert kívánják kiterjeszteni. A Wiener Linien részvételével már három helyszínen tesztelnek felhasználóbarát, kényelmes és klímabarát mobilitási megoldásokat.

Nemzetközi kutatási projektekhez kapcsolódó BKK-tapasztalatok, eredmények

A BKK 2010 óta már húsz kutatás-fejlesztési és innovációs projektben vett részt. Ebből három kapcsolódik a MaaS tematikájához. Teszteket végeztek a projekt részeként – kapcsolódva a Budapesti Mobilitási Terv területeihez – a szolgáltatások javítása, az infrastruktúra fejlesztése és az intézményi szolgáltatói együttműködés megalapozása érdekében.

A BKK 2020 folyamán, a MaaS4EU projekt keretében tesztelte a mobilitás mint szolgáltatási rendszer működését, a különböző szolgáltatókkal (közösségi közlekedés, Bubi, taxi, gépkocsimegosztó és utazásmegosztás). A teszt során használt alkalmazással a felhasználók kombinált mobilitáscsomagokat vásárolhattak és használhattak az utazásokhoz. A szerzett tapasztalatokat a BKK a szolgáltatások egységesítéséhez, a mobilitáscsomagok kialakításához és a szolgáltatókkal történő együttműködéshez hasznosítja.

A Cities4People projektben a BKK mobilitási pontok kialakításával tesztelte a közlekedési módok egyszerű váltásán és a megosztáson alapuló mobilitási eszközök megbízható hozzáférhetőségnek kialakítását. Ennek eredményeként a közlekedők egy-egy kijelölt ponton – a Szent Gellért téren és az Infoparkban – koncentráltan, rendezetten érhetik el a megosztott rollereket, kerékpárokat, robogókat és gépkocsikat.

A Dynaxibility4CE projektben a teljes integráció megvalósításához a BKK ez év végéig részletes akciótervet dolgoz ki, amely kitér a már meglévő és a tervezett rendszerek, eszközök, valamint adatok integrálására és az adatstruktúra kialakítására és kezelésére.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Smart City

Gyerünk a rakpartra le!

BKK/iho   ·   2024.03.28. 19:20

Az ünnepi hosszú hétvégén, március 29-én reggeltől április 1-jén estig ismét megnyílik a Pesti alsó rakpart a mozogni és kikapcsolódni vágyók előtt a Margit híd és az Erzsébet híd közelében lévő Irányi utcai lehajtó között.