Drónok, ütközésveszély, van értelme szigorításnak?
A drónnal ütközött A320-ast Heathrow-n hamar megvizsgálták és a gép vissza is tért a forgalomba, a repülési közvélemény és főképp a pilóták szervezete nem tért ilyen hamar napirendre a történtek felett.
A brit pilótaszervezet, a BALPA azt követeli, a pilótanélküli repülő szerkezetek kötelező regisztráció alá essenek, illetve valamilyen módon legyen lehetséges az ilyen gépek követhetősége. A távolról irányított drónok ugyanis komoly potenciális veszélyt jelentenek a repülésbiztonságra nézve. A BALPA szakértője elismeri, a drónok tulajdonosai és kezelői túlnyomórészt alávetik magukat a polgári légügyi hatóság előírásainak, de „mindig lesznek olyanok, akik vagy nem értik, milyen kockázatot jelent ez, vagy nem is törödnek a kockázattal”.
Ütközésről korábban valóban nem volt hír, de súlyos incidensekről, veszélyes közelítésekről egyre inkább. 2014-ben csak kilenc, tavaly viszont már tizenöt ilyen incidenst jelentettek a brit repülőterek körzetében. Az amerikai statisztikák még riasztóbbak, 2014 novembere és 2015 augusztusa között a veszélyes megközelítések száma 764 volt, vagyis a havi átlag 85-re emelkedett. Az utolsó két év különösen drámai változást hozott, írta az FAA, amely egyébként kötelező regisztrációt írt elő a 25 dekánál súlyosabb és 25 kilónál könnyebb szerkezetekre.
A brit politikusok a Heathtrow-n történt incidens hatására ugyancsak szorgalmazzák a szigorításokat. Szintén szigorításokat követel a legnagyobb londoni légikikötő vezérigazgatója. A pilótaszervezet biztonsági szakértője szerint a drónokat olyan technológiával kell felszerelni, amely „láthatóvá” teszi őket a légiforgalmi irányításnak, ezért ha valamelyik „felelőtlen” mozgást mutat, az irányítás segítségével elkerülhető az ütközés, miközben meghatározható a szabálytalanul repül UAV pontos helyzete. Ami viszont, tegyük hozzá, nem biztos, hogy felfedi egyben a távirányítást végző személy hollétét és azonosságát.
Friss hír szerint a brit hatóságok ugyanakkor még mindig nem azonosították azt a drónt, amivel Heathrow környékén az A320-as ütközött, ugyanakkor Robert Goodwill közlekedési miniszter cáfolta, hogy a mostaninál szigorúbban kellene szabályozni a drónhasználatot. Ugyancsak fölöslegesnek minősítette a szerkezetek felszerelését olyan eszközökkel, amelyek GPS-alapon korlátoznák a drónok berepülését a tiltott zónákba, mondván, a szoftveres korlátozást úgyis meg lehet hekkelni. A tárcavezető azt sem tartja kizártnak, hogy a vasárnapi, Richmond fölötti ütközés nem drónnal, hanem egy plasztik zacskóval történt, 1700 láb magasságban.
A London Air Services főpilótája szerint az nem meglepő, hogy az A320-as nem szenvedett komoly sérülést, és az általa repült Learjeteknek sem esett volna komoly baja, a kritikus pont azonban az, ha a drón bekerül a gép hajtóművébe, és ekkor nagy az esélye a hajtóműleállásnak. Ez már okozhat katasztrófát, tette hozzá a Transport Canada egy tisztviselője. Ugyanakkor arra nézve nem áldoztak fel sokmilliós hajtóműveket valamilyen kísérletre, hogy megállapítsák, mi történik, ha egy ma piacon kapható, egy kilónál könnyebb UAV-ot „benyel” egy sugárhajtómű.
Mindenesetre az amerikai elnök látogatásának idejére vasárnap estig teljes drónrepülési tilalmat rendeltek el Londonban, beleértve Windsort is, ahol Barack Obama a királynővel ebédel.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!