Drónozás Európában, 17. rész: Képzőintézmények, képzések, szakmai képesítések, kötelezettségek
Folytatjuk a Közlekedéstudományi Intézet Légiközlekedési Kutatóközpontja szakértői, Dr. Pusztai Máté és Dr. Sándor Zsolt cikksorozatát.
A biztonságos drónhasználathoz elengedhetetlen, hogy a távpilóták megfelelő szakmai felkészültséggel rendelkezzenek, amit az EU-s szabályozás is megerősít. Az elméleti és gyakorlati ismeretek megszerzéséhez számos cég kínál különböző megoldásokat, azonban lényeges, hogy ezek igénybevétele előtt a távpilóta/UAS-üzembentartó tájékozódjon.
Cikksorozatunk aktuális részében a drónos képzéseket járjuk körbe, azon belül is a jelenleg elérhető A1/A3 és A2-es képzéseket.
Ahogyan arról cikksorozatunk előző részeiben is írtunk, az (EU) 2019/947 végrehajtási rendelet értelmében 2021. január 1-jétől a távpilótáknak a drónozáshoz rendelkezniük kell legalább A1/A3-as (UAS.OPEN.020, illetve UAS.OPEN.040) vizsgaigazolással (alapvizsga), amely felhatalmazza őket, hogy nyílt kategóriában – a drón tömegétől függően – az A1 vagy A3 alkategóriában használhassák a drónt.
Ahhoz, hogy a távpilóta ezt a vizsgaigazolást megszerezze, szüksége van arra, hogy teljesítse a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) által biztosított ingyenes elektronikus formában elérhető képzést, és ezt követően a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpontnál (KAV) illetékes vizsgaközpontjában, személyesen vizsgázzon.
Amennyiben a távpilóta az A1/A3 alkategórián kívül is szeretne drónt használni, akkor szüksége van arra, hogy megszerezze a távpilóta kompetenciatanúsítványt, amely feljogosítja arra, hogy az A2-es alkategóriában is használhassa a drónt (egészen pontosan – osztályazonosító címkével ellátott drónok hiányában – annak korlátozott verziójában).
A kompetenciatanúsítvány megszerzéséhez további „kiegészítő” elméleti ismeretek elsajátítására van szükség, amelyeket a már említett végrehajtási rendelet mellékletének UAS.OPEN.030 pontja sorol fel (ezek a meteorológia; az UAS repülési teljesítménye, valamint a földi kockázat technikai és operatív jellegű csökkentése), illetve megfelelő gyakorlati tapasztalatokkal is kell rendelkeznie. Az elméleti ismeretek elsajátíthatók önállóan vagy bármely olyan piaci alapon működő képzőintézménynél, amelyik indít felkészítő tanfolyamot. A gyakorlati képzés szintén teljesíthető önállóan vagy intézményes formában.
Az elméleti ismeretek megszerzését követőn a távpilóta kizárólag a KAV-nál tud vizsgázni. Sikeres vizsga esetén, ha teljesíti a kompetenciatanúsítvány kiadásához kapcsolódó feltételeket (nyilatkozat önálló gyakorlati képzés elvégzéséről, A1/A3 vizsgaigazolás megléte), akkor megkapja az UAS.OPEN.030 szerinti kompetenciatanúsítványt, amely feljogosítja, hogy akár A2-es alkategóriában is végezzen UAS műveleteket. (Ahogy arra korábban utaltunk az A2 alkategória jelenleg korlátozottan kihasználható, ugyanis nem állnak rendelkezésre olyan C2 osztályú drónok, amelyekre a négy kilogrammos súlyhatárt és a harminc méteres távolság megtartására vonatkozó korlátozást az uniós jogalkotó kitalálta.)
A sztenderd forgatókönyvekhez kapcsolódó elméleti és gyakorlati képzés 2021 decemberétől lesz kötelező. Jelenleg az ezzel kapcsolatos előkészítő munkák zajlanak, így ezekről bővebb információ nem áll rendelkezésre.
Lényeges, hogy az „alap” A1/A3 vizsga megszerzéséhez csak elméleti ismeretekre van szükség. Ehhez kapcsolódóan az összes EU tagállam saját, nemzeti hatáskörben kijelölt intézménye, vagy intézményei biztosítják ingyenesen azt a képzést, amely ahhoz szükséges, hogy a távpilóta elsajátítsa az alapvető ismereteket. Tagállamtól függ, hogy a képzés e-learning platformon keresztül, esetleg előre kiadott jegyzet segítségével, vagy esetleg más képzési formában végezhető el.
Hazánkban az egyetlen jogszabályban kijelölt és az A1/A3 vizsgára való jelentkezésre jogosító „alap” képzést a KTI e-learning platformja biztosítja, regisztrációt követően. Az oldal itt elérhető. Az itt elsajátított elméleti ismeretek teljes mértékben lefedik a vizsga anyagát. Az e-learning oldalon vissza lehet keresni az egyes témaköröket, azokra szabadon vissza lehet térni. A tananyag sikeres elsajátítását követően van lehetőség a KTI közreműködésével jelentkezni a KAV-nál, személyes megjelenést igénylő elméleti vizsgára, ahol negyven feleletválasztós kérdésből álló teszten kell legalább harminc kérdésre helyes választ adni, a rendelkezésre álló negyven perc alatt. Lényeges, hogy az EU-ban a kölcsönös elismerés elve alapján a másik tagállamban megszerzett vizsgaigazolást is el kell ismerni.
A „kiegészítő” A2-es (UAS.OPEN.030 szerinti) képzéseket – mivel semmilyen jogszabályi megkötés nincs sem a formájukat tekintve, sem a képzőszervezeteket illetően – jellemzően kereskedelmi alapon működő piaci szereplők biztosítják a jelentkezőknek. A képzéssel kapcsolatosan kizárólag a három tantárgy megnevezése (és nem az oktatott tananyag tartalma) kötött az uniós jogban, ami miatt az elméleti képzések tanyagát a képzőszervezetek önállóan kénytelenek kialakítani. Éppen ezért ezeken a képzések önkéntesek, az azokon való részvétel nem kötelező és nem feltétele a kiegészítő vizsgára bocsátásnak. Ugyanakkor egy jó képzés nagyban segíti a vizsgára való felkészülést, hiszen a kiegészítő képzés tantárgyai már magasabb szintű repülésszakmai ismereteket követelnek meg, megismerésük kezdőként nagyobb kihívást jelent. Ugyanakkor a kiegészítő képzést követő vizsga csak díjfizetés ellenében vehető igénybe, és hazánkban csak személyes megjelenéssel lehet vizsgázni a KAV-nál. (Ebben egyébként megegyezik az osztrák rendszerrel, amely immáron szintén személyes megjelenéssel végezhető el.) Az elméleti vizsga sikeres elméleti teljesítéséhez, a harminc feleletválasztós kérdésből álló teszten legalább huszonhárom kérdésre kell helyes választ adni, a rendelkezésre álló harminc perc alatt.
Magyarországon az „alap” és a „kiegészítő” vizsga díja egyaránt 4600 forint, miközben számos uniós tagállamban, plédául Ausztriában az alapvizsga ingyenes.
Az utóbbi időszakban számos cég kezdett el foglalkozni olyan tevékenységgel, amelynek keretében a „nyílt” kategóriájú UAS műveletekhez kapcsolódó vizsgákhoz biztosít elméleti és/vagy gyakorlati képzéseket.
A cégek különböző formában kínálják a képzéseket: a személyes konzultációtól kezdve a tantermi oktatásokig, igen változatos megoldásokkal találkozhatunk.
Ezekhez a képzésekhez – jelenleg – az uniós és hazai jogszabályok nem írnak elő légiközlekedési hatósági jóváhagyást. Az új EU-s szabályozás értelmében az A1/A3 vizsga vagy A2 távpilóta kompetenciatanúsítványhoz kapcsolódó elméleti vizsga nem váltható ki semmilyen képzéssel, az adott vizsgára a távpilótának el kell mennie, és azt sikeresen kell abszolválnia. Bármely magyar hatóság csak a KAV, vagy másik tagállam illetékes légiközlekedési hatósága által kiállított A1/A3 vizsgaigazolást vagy A2 távpilóta kompetenciatanúsítványt fogadja el, egyéb képzési dokumentumok – a nyílt műveleti kategóriában legalább is – érdemi erővel nem bírnak.
Ne feledje: a sikeres elméleti vizsga – a fenti adminisztratív feltételek teljesíítését követően - csak Önön múlik! Önnek kell megtanulnia az anyagot, és a vizsgán a feltett kérdésekre helyesen válaszolnia!
(folytatjuk)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!