Drónveszély: végre megvan az FAA tervezete
Alig enyhítene, más értékelések szerint viszont nagyon is liberális megközelítést választott a távolról irányított repülőgépek, a drónok amerikai szabályozásában a szövetségi légügyi hivatal, az FAA legújabb, vasárnap nyilvánosságra hozott, és igen régóta várt javaslata.
A könnyítés az, hogy eddig csak a meghatározott tevékenységi körökben működő cégek, szervezetek használhatták hobby- és sportcélokon túl ezeket a szerkezeteket, most viszont bármilyen vállalat, cég – ha betartja a további előírásokat. És itt kezdődik a dolog keményebb része: az 55 fontnál (25 kilogramm) kisebb tömegű, távolról irányított, kereskedelmi tevékenységet végző repülőgépek kezelőinek különleges, a kategóriának kialakítandó szakszolgálati engedélyt kell szereznie.
Ennek során a legalább 17 esztendős kezelőnek a repüléssel kapcsolatos ismeretekből kell vizsgáznia és az amerikai légügyi biztonságért felelős hivatal, a Transportation Security Administration nyilvántartásába is bekerülnek. A vizsgát kétévente meg kell újítaniuk. Egy kezelő egyszerre egy drónt irányíthat, és azt az FAA ellenőreinek kérésre át kell adnia vizsgálatra.
A kezelőnek és a repülőgépnek is a járókelőktől, bámészkodóktól távol kell repülnie. A kezelőnek folyamatosan látnia kell a rádiós távvezérlésű gépet repülés közben. A drónok maximális sebessége nem haladhatja meg az óránkénti 100 mérföldet (160 kilométer/óra), és nem repülhetnek magasabbra, mint 500 láb (152 méter). A drónok csak nappal repülhetnek.
Továbbra sem használhatnának távolról irányított repülőgépet a hírügynökségek, TV-csatornák, forgatócsoportok tömegek, rendezvények filmezésére.
Azok a vállalatok, amelyek nagy reményeket fűztek a drónok repülési feltételeinek enyhítéséhez, komoly csalódásuknak adtak hangot. A folyamatos vizuális kapcsolat például gyakorlatilag lehetetlenné teszi az elsősorban az Amazon.com webáruház által szorgalmazott drónos házhozszállítási szolgáltatás kifejlesztését és beindítását.
A javaslat alapján nehéz lesz kivitelezni a nagyobb mezőgazdasági ültetvények, erdők, olaj-, gáz- és távvezetékek felügyeletét, vizsgálatát is a drónokkal. Az FAA válasza: több, egymástól távolabb álló kezelő is figyelhet egy gépet. Ezt azonban nehéz lesz megoldani például egy nagyfeszültségű távvezeték 100 kilométeres szakaszán.
Paul Misener, az Amazon.com közvéleménnyel kapcsolatos ügyekben felelős vezérigazgató-helyettese szerint a tervezet a jelenlegi formában megakadályozza a vásárlók drónokkal történő szolgálását. Ezért felszólította az FAA-t, hogy a szabály végleges formába öntése során vegye figyelembe a vállalat és a vásárlók érdekeit is.
Elégedetlenségének adott hangot Cory Booker, New Jersey demokrata szenátora is. „Az Egyesült Államok nem engedheti meg magának, hogy a hivatalok bürokratikus akadályépítése miatt lemaradjon a technológiai fejlődésben más országok mögött” – tette hozzá a politikus.
A hatóság nem kétli, hogy a drónok igen sok esetben hasznos eszközei a rendfenntartásnak, a környezetvédelemnek, az Egyesült Államokban az FAA főnöke szerint nyolcvan olyan szervezet létezik, amely esetenkénti engedélyek bázisán használja a drónokat. Azonban figyelembe kell venni azok aggodalmát is, akik személyiségi jogaikat féltik a drónhasználattól.
Az FAA által közzétett anyag tehát széleskörű vitára kerül, hatvan napig bárki írásban és nyilvános fórumokon is hozzászólhat a tervezethez, az új szabályzás tényleges bevezetése tehát még legalább két év. Az FAA azt is elismerte, jelenleg nincs olyan megfigyelő hálózata, amellyel felfedhetné, hogy használja-e apró helikopterét egy nebraskai farmer naplemente után és látókörön kívül.
Amint arról többször beszámoltunk, a drónok szabálytalan repülése, légtérhasználata sokszor okozott óriási felháborodást mind a repülővilágban, mind azok között a drónhasználók között, akik a szabályokat nem ismerő felelőtlen hobbisták miatt féltik a repültetés szabadságát. Az sem érdektelen, hogy a repülőmodellekre vonatkozó korlátozások továbbra is érvényben maradnak, hiszen az elmúlt években olykor ilyen szerkezetek is beléptek repülőterek légterébe, zavarták a leszálló nagygépeket. A kormányzati szervek által kezelt drónok üzemeltetése más szabályzat szerint történik, hacsak maga az üzemeltető nem dönt a kereskedelmi célú gépek szabályozása szerinti üzemeltetés mellett.
Az FAA döntései egy-egy fontos repülésbiztonsági kérdésben általában mondhatni végighullámoznak a földgolyón, ezért várták az Egyesült Államokon túl is meglehetős érdeklődéssel a tervezetet. Mint arról korábban többször beszámoltunk, a hazai légügyi hatóság is arra készül, hogy új szabályzatot készítsen a drónok üzemeltetése ügyében.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!