Durva Ryanair-visszaesés Magyarországon
Az elmúlt hetekben érdekes sajtótájékoztatókat tartott az ír low-cost légitársaság, ezek ugyancsak érdekes elemzésre sarkallták az anna.aero légiközlekedési szakportált. A Ryanair egyfelől az első negyedévi pénzügyi helyzetét tárta a nyilvánosság elé, másrészt bejelentette, milyen járatsűrítésekre és bővítésekre készül válaszul az ír nemzeti légitársaság lépéseire. Mint ismeretes, O’Leary csúnya vereségeként nemrég az Egyesült Királyság illetve az Unió versenyhatóságai egyaránt letiltották a Ryanair hevesen forszírozott összeolvadását az Aer Lingus-szal.
Ami az eredményjelentést illeti, ennek legfontosabb tétele az egységnyi üzemeltetési költség négy százalékos emelkedése az ugyancsak négy százalékos átlagos szektornövekedés mellett és miatt. A hosszabb szektoroknak az eredete pedig a keleti mediterrán országok felé történt expanzió volt. Mindeközben a most tervezett új járatok a szektorok átlaghosszúságának csökkenését eredményeznék, és ezzel az üzemi költségek is csökkennének. Az új járatok indításának egyik kulcskérdése a Ryanair-vonalak bővítése Stanstedről, London egyik főként low-cost társaságokat kiszolgáló repülőteréről. A stanstedi tárgyalásokról az anna.aero annyit tudott meg, hogy még mindig jobban haladnak, mint az ír Ryanair megbeszélései az ír főváros, Dublin nemzetközi légikikötőjének vezetésével.
A portál elemzése szerint a Ryanair téli terve, miszerint ráerősít a Birmingham, Manchester, Edinburgh, Bristol és Stansted illetve Dublin közötti járatokra, nem fogja alapjaiban megváltoztatni ezeknek a vonalaknak az arányait. A Ryan plusz járatai a Dublin és az Egyesült Királyság más városai közötti összesített forgalomnak csak 4 százalékos, az ezen a hálózaton kínált ülésszámnak öt százalékos emelkedését jelentik. Az elemzés szerint azonban ennek az egész sűrítési politikának az áll a hátterében, hogy így a Ryanair novembertől kevesebb gépet kényszerül pihenőre küldeni: mint ismeretes, a téli menetrend beköszöntével az ír low-cost társaság a kapacitás iránti igények visszaesésével 737-800-asok tucatjait kell, hogy leállítsa tavaszig. Ugyancsak érdekes kérdés, vajon visszafordítja-e a Ryanair lépése azt a trendet, hogy Dublin és az Egyesült Királyság jónéhány nagyvárosa között erősen visszaesett a forgalom az elmúlt években, csak a Manchester-Dublin vonalon volt növekedés.
Ami számunkra is érdekes lehet, az az anna.aero elemzése a jeles európai társaság országonkénti jelenlétéről. Ezügyben is elsősorban a növekedés és csökkenés dinamikája az érdekes: a Ryan legjelentősebb piacán, Spanyolországban a heti induló járatok száma 14 és fél százalékkal esett vissza a tavaly augusztusihoz képest, és ugyancsak komoly a csökkenés Olaszországban is. A Ryanair negatív listáján a harmadik helyet Magyarország foglalja el, ahol ezen a nyáron hetente 58 járattal kevesebb indul a társaság színeiben, mint 2012 nyarán.
Ugyanakkor a visszaesést a Ryanair elég sikeresen kompenzálja más piacokon. Marokkóban, mint új relációban, nem meglepő az ötven százalékos emelkedés, de fontos, hogy a tavalyi évhez képest a Ryanair csaknem harminc százalékkal tudta emelni az induló járatok számát Lengyelországban, ahol az ír cég közvetlenül és keményen háborúzik az utasokért a legnagyobb közép-kelet-európai versenytársával, a Wizz-zel. Történik mindez ráadásul akkor, amikor a Ryanairnek – igaz, a Wizz Airnek is – el kellett hagynia az új, de igen súlyos hiányosságokkal küszködő Varsó Modlin repülőteret és vissza kellett költözni a Chopin International-re, ami a reptéri árakra különösen érzékeny ír cég számára talán nagyobb megrázkódtatás volt, mint a konkurensnek. Nem véletlen, hogy a jelenlegi hírek szerint, ha ősszel Modlin újra fogadhat és indíthat menetrend szerinti járatokat, akkor a Ryanair visszaköltözik, de a Wizz nem.
Apropó reptér: a maga stílusában az ír LC-társaság is beleszólt abba a kemény vitába, ami ezekben a hetekben folyik a dél-angliai repülőtérhelyzetről. Az anna.aero kérdésére válaszolva a cég egyik vezetője lakonikusan utasította el, hogy állást foglaljon az ügyben, melyik jelentős légikikötőt kellene inkább fejleszteni: Howard Millar szerint Heathrow, Gatwick és Stansted is új pályát kell, hogy kapjon, viszont Boris Johnson londoni polgármester nagy álmát, a négypályás vadonatúj repteret a Temze torkolatában, Millar nem túl hízelgő szavakkal minősítette, utalván arra, hogy ennél még a kutyája is értelmesebben ugat.