Égi rally: nem leggyorsabban, hanem legpontosabban

A dunakeszi repülőtéren megkezdődött a háromnapos XX. Magyar Rallyrepülő Nemzeti Bajnokság, a szervező a Malév Repülőklub, a Magyar Repülő Szövetség és a motoros általános szakág adja a verseny szakmai felügyeletét. De mi is ez a különleges sportág, és mennyiben más, mint amit négykeréken a földön művelnek?
A FAI, a Nemzetközi Repülőszövetség sportkódexe szerint a rallyrepülést arra találták ki, hogy fejlesszék, igazolják a rallyn résztvevő csapat (két személy) navigációs és repülőgép-vezetési képességeit látási (VMC) körülmények között, amennyire lehetséges, függetlenül a műszaki segédeszközöktől.
A pilótának megadott útvonalon alapfelszerelést (térkép, iránytű, stopper) használva kell repülnie és navigálnia; fontos a nagyon precíz útvonalkövetés és időtartás; földi jelekről készült fotók alapján kell fordulópontokat azonosítania (alkalmanként útközben átszerkesztenie az egész útvonalat); végül egy rövid és szűk leszállómezőben kell bizonyítania, hogy ott és úgy tudja letenni a repülőgépet, ahogy az elvárható: pontosan és biztonsággal. Ezt hívják célleszállásnak. A nézők számára ez a verseny igazán közelről élvezhető izgalmas szakasza.
A repülőgép-típusokra nézve nincsen korlátozás, hiszen ez a sportág valóban nem az eszközök minőségét, hanem a pilóták felkészültségét teszteli. Tíz magyar versenyző indult, egy német és egy osztrák páros.
A sportág szabályzatáról, korábbi versenyekről a http://www.rallyrepules.hu/rally/rally.htm oldalon olvashatunk további részleteket.