Egyre többen állítják: megvan az eltűnt 777-es egy darabja!

iho   ·   2015.07.30. 13:55
cim

Nem kizárt, sőt, egyre valószínűbb, hogy valóban a tavaly eltűnt MH370-es járat roncsdarabját találták meg az afrikai partok közelében az Indiai-óceánon, Reunion szigeténél, igaz, többezer kilométerre attól a sávtól, ahol még mindig zajlik a kutatás a 777-es után.

A nyilatkozatok egyelőre csak a feltételezett fékszárnydarabról készült fotók alapján születtek, de immár Boeing-hivatalosságok is lehetségesnek tartják, hogy az az utasszállítóhoz tartozhatott, bizonyos „egyedi elemek” alapján, de hogy mik ezek, azt a CNN által idézett, de meg nem nevezett, a „vizsgálathoz közelálló” szakértők nem részletezték.

Warren Truss ausztrál miniszterelnök-helyettes nyilatkozata egyszerre reményt keltő és a várakozásokat is lehűtő, amennyiben azt mondta, a roncsdarab megtalálása igen jelentős fejlemény az MH370-es kutatásának történetében, ugyanakkor még túl korai lenne megmondani, hogy a darab valóban az eltűnt gép része volt-e.

A roncsdarabon szereplő jelzés – BB670, más források szerint 657BB – segíthet az azonosításban. Ez azonban Truss szerint a malajziai és a francia hatóságok feladata, hiszen Reunion Franciaország tengerentúli területe. A malajziai hatóságok átküldték már a maguk embereit a szigetre, a közlekedési miniszter szintén óvatos nyilatkozatban jelezte, hogy korai még a spekuláció a darabbal kapcsolatban. Ugyanakkor az is biztos, hogy ha beazonosítják, hogy a roncsdarab valóban egy 777-es része, az már döntő bizonyíték, hiszen ebből a típusból más gép nem zuhant le a világnak ezen a részén...

Nem sokkal ezelőtt a malajziai miniszterelnök ennél sokkal határozottabban beszélt, azt mondta, „nagyon valószínű”, hogy a roncsdarab az eltűnt gép része volt, és azt is jelezte, hogy a tárgyat Toulouse-ban vizsgálják majd tovább.

Ha a vizsgálatok kiderítik, hogy a fékszárnyrész tényleg az eltűnt 777-eshez tartozik, akkor ez lesz az első és eddig egyetlen tárgyi bizonyítéka a gép megsemmisülésének. Az, hogy a roncsot merrefelé kell keresni, ez ebben az esetben is nehéz kérdés, a darabon talált kagylók is bizonyítják, hogy a tárgy hosszú idő óta volt a vízben, és ezért messze sodródhatott a lezuhanás eredeti helyszínétől. Ugyanakkor az az áramlati vázlat, amit a CNN megjelentetett, azt mutatja, hogy a roncsdarab akár sodródhatott valóban annak a sávnak az irányából, amely a jelenlegi kutatás helyszíne, Ausztráliától nyugatra, és amely 2650 mérföldnyire van Reuniontól.

Érdekes részlet: most hozták nyilvánosságra, hogy Reunion egyik tengerpartján egy nagyrészt szétmállott bőrönd maradványait találták meg, a fékszárnydarab felbukkanása után erről is feltételezik, hogy esetleg az MH370-es járat valamelyik utasáé lehetett.

Ha nem is találják meg nagyon gyorsan ezek után a gépet, de igazolódik, hogy az MH370-es darabja, a roncs akkor is sokat segíthet a vizsgálóknak, egyben gátat szab az eddig felbukkant legextrémebb összeesküvés-teóriáknak is, amelyeknek mindig az a lényege, hogy a gép valójában leszállt valahol (Diego Garcia amerikai támaszpontján, Kazahsztánban vagy Pakisztánban), hogy valami gonosz célra használják fel majd később (amerikaiak, muzulmán terroristák).

Mint ezt többször megírtuk, a Kuala Lumpurból Peking felé repülő géppel az irányítás nem sokkal a vietnami légtér előtt vesztette el a kapcsolatot, de nem egyszerűen a rádiókommunikáció szűnt meg, hanem lekapcsolódott a gép transzpondere, válaszjeladója, illetve a rendszerek állapotáról információkat sugárzó ACARS-rendszer is. A parti telepítésű radarok adataiból tudni, hogy a 777-es először visszafordult és átrepült a Maláj-félsziget felett, majd délnek fordult, de a radarok a partoktól eltávolodó 777-est már nem tudták követni. A brit műholdas informatikai cég, az Inmarsat azonban lokalizált egy a gépről érkező automatikus jelet, ami azt bizonyítja, hogy a 777-es a normális kapcsolat megszakadása óta még legalább hat órán át a levegőben volt, ennek alapján zajlott a kutatás az Ausztráliától nyugatra kijelölt sávban. A téli időjárás miatt a keresést egy időre leállították, és éppen augusztusra tervezték, hogy a kutatóhajók ismét kifutnak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.