Elektromos járóképes buszalvázak a Volvo Buses-tól

Kiss Bertalan   ·   2021.10.10. 12:00
transport-for-london-clean-buses

Új buszalvázak sorozatgyártását és értékesítését kezdik meg 2022-től a független buszkarosszálóknak. Minden piacon elérhetővé válnak a legkorszerűbb, zéró emissziós műszaki tartalmak, ugyanakkor a járművek és utasterük teljes mértékben a helyi igényekre szabható.

Az első, tisztán elektromos üzemű városi szólóbuszukat 2015-ben, a kortrijki Busworld kiállításon mutatták be, a 7900 E típusjelzéssel. 2017-ben már háromféle akkucsomaggal kínálták, az áramszedős gyorstöltés mellett, telephelyi kábeles, 11 és 150 kW-os töltési lehetőséggel rendelkezett és már jobbkormányos kivitelben is kínálták. A 7900 E csuklós változatára 2019-ig kellett várni.

Az eddigi tapasztalatokat felhasználva alkották meg a két új alvázat, amik több mint kilencven százalékban újrahasznosíthatók.

Az új alvázak egyikét kimondottan emeletes buszokhoz tervezték, a másikat egyszintes buszokhoz, ahol az akkugyeség egy részét a tetőn lehet elhelyezni. Midnkét alváz alacsony belépésű utastér kialakítását teszi lehetővé, ami tökéletesen megfelel a világ szinte minden táján, ugyanakkor az Európában jól bevált műszaki megoldásokat alkalmazzák. Az egyszintes buszokhoz alkalmas alváz hossza 8515–11 ezer 815 milliméter lehet, amelyre 9,5–13 méteres, illetve, a 10 ezer 585 milliméter hosszú alvázra maximum 10,9 méteres, emeletes buszt lehet felépítményezni, egyaránt 2,5 méter szélességig. Az első tengely Volvo RFS-L típusú, 7,5 tonna teherbírású, maximum 53 fokos elkormányzási szöggel. A hátsó portáltengely ZF AV 133 típusú, 12 tonna teherbírással. A maximális össztömeg 19,5 tonna lehet.

A BZL alvázak hajtáslánca azonos a 7900 E modellekével. A 200 kW (272 LE) csúcstlejeítményű motor egy kétfokozatú áttételen át hajtja a tengelyt, állándó teljesítménye 167 kW (227LE) és 425 Nm forgatónyomatékkal. Igény szerint két motorral is kérhető az alváz, de az emeletesekhez csak az egymotoros kivitel lehetséges.

BZL alváz egyszintes buszokhoz

A lítium-ionos akkucsomagok teljesítménye egyenként 94 kilowattóra és a leendő üzemeltető választhat 282; 376 és 470 kilowattóra összteljesítmény közül. A kimenő tápfeszültésg 600 volt. A Volvo Buses nem adott meg hatótávokat, mivel ez sok tényező függvénye. A vezetékes töléts maximum 150 kilowattos lehet, Combo2/CCS csatlakozóval, míg az áramszedős villámtöltés már 300 kilowatt teljesítményű is lehet, igaz utóbbi szintén csak egyszintes buszoknál lehetséges.

BZL alváz emeletes buszokhoz

Meg kell még említeni a Volvo Connect legújabb, felhő alapú flottairányító rendszerét, amin keresztül a különböző zónák maximális sebességhatárait is be lehet állítani, és nemcsak az esedéskes szervizelésekre hívja fel a figyelmet, vagy a járművek üzemállapotát közvetíti, hanem akár a szervizcsomagok is módosíthatók.

Meghajtás

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Automobil

Márpedig a karaván halad

iho.hu   ·   2024.07.14. 08:00

Kimagasló mértékben és minőségben bővül a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteménye. A múzeum legújabb műtárgyai közé tartozik egy ritka Warszawa vágánygépkocsi, egy Pink Floyd különkiadású Volkswagen Golf III-as, egy Ikarus 405-ös és egy Ikarus 260 CNG-autóbusz.