Elhibázta növekedési stratégiáját a Wizz Air

Újratervezés, megrendelések törlése, profitcsökkenés és kivonulás Abu Dzabiból: a légitársaság kénytelen kitéríteni a fékszárnyakat. Michael O’Leary még legfeljebb öt évet ad a Wizznek...
Megrekedt a Wizz Air a gyors növekedést és az új piacok behálózását célul kitűző stratégiája. Kiderült ugyanis, hogy miközben a fapados naponta több mint 200 ezer utast szállít, ezer járatot indít és átlagosan másfél percenként emelkedik a magasba egy repülőgépe, az üzleti számok az ultra-low-cost üzemeltetés ellenére kiábrándítók.
A magyar fapados légitársaság üzemi nyeresége hatvankét százalékkal, 167,5 millió euróra zuhant az elmúlt pénzügyi évben (2024 áprilisától az idei év márciusának végéig), részvényei pedig rekordalacsony szinten forognak. A légitársaság friss negyedéves jelentése szerint ugyanakkor a működési nyeresége mindössze 27 millió euró volt a március 31–június 30. közötti tartó időszakban, ami jelentősen elmarad az elemzők 87 millió eurós előrejelzésétől, és 38,3 százalékkal múlja alul az előző évi értéket.
A budapesti székhelyű Wizz csupán a múlt hónap végén negyvenkét repülőgépet volt kénytelen parkoltatni a Pratt&Whitney hajtóművek problémái miatt, és már csak 2027-re várja a földre kényszerített flotta visszatérését – egy évvel később, mint azt korábban jelezte. Ugyanakkor tájékoztatta a befektetőket, hogy a következő két–három évben a kapacitásbővítést a tervezett hússzal szemben évi tíz–tizenkét százalékra fogja vissza.
A légitársaság kénytelen bezárni saját légijármű-üzemeltetői engedély (AOC) birtokában működő Abi Dzabi-i kirendeltségét is, mondván, inkább a közép- és kelet-európai fő piacaira, valamint olyan kiválasztott nyugat-európai országokra, mint Ausztria, Olaszország és az Egyesült Királyság kíván fókuszálni. Michael O’Leary Ryanair-vezér máris lecsapott a kínálkozó alkalomra, és fogalmazott egy sarkosat az Abu Dzabiból történő kivonulással összefüggésében. Tudjuk, az ír mondandóját adott esetekben fenntartásokkal kell kezelni, de O’Leary szerint a Wizz Air nem fog önállóan működni három–öt éven belül, különösen akkor nem, ha odadobja eléjük a kesztyűt, és kiélezi a versenyt a Ryanairrel az európai piacokon.
Mivel tizenkét repülőgépet von ki Abu Dzabiból, továbbá lassúbb növekedési pályára áll, a légitársaságnak a jövőben beláthatóan kevesebb új repülőgépre lesz szüksége. Ezért az Airbustól várható új szállítások határidejét akár két évvel is kitolhatják. A Wizz Airnek 47 élő megrendelése van/volt az A321XLR típusra, ám a repülőgép-gyártóval folytatott egyeztetések nyomán a hosszú távú repülésekre alkalmas gépekből legfeljebb tíz–tizenötöt fog átvenni.
A Wizz Air májusban nyugtázta első A321XLR gépnek megérkezését (képünkön); G-XLRA a lutoni bázisra van beosztva.
(fotó: Wizz Air)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!