Elhunyt Dick Taylor, a 737-esek atyja
93 éves korában meghalt Richard „Dick” Taylor, a Boeing háború utáni fejlesztéseinek egyik legjelentősebb figurája. A második világháború idején tüzérségi megfigyelő pilótaként szolgált, majd mérnök-tesztpilótaként csatlakozott 1946-ban a Boeinghoz.
Az egyik legfiatalabb berepülő pilótája lett a cégnek, első fontos munkája nem egy repülőgép, hanem egy töltőcső „berepülése” volt, a B-29-es bombázó légi utántöltő változatának részeként. Ez volt az első merevcsöves tankoló a világon, és Taylor volt a világ legelső „boom-operátora”, vagyis az a személy, aki a kormányfelületekkel ellátott töltőcsövet a másik, üzemanyagot váró gép töltőszelepéhez „repülteti”. Taylor utolsó nyilvános megjelenése is ehhez a funkciójához kapcsolódik: akkor látogatott Seattle-be, amikor a Boeing legújabb tankerének, a KC-46-osnak első prototípusa először emelkedett a levegőbe.
Taylor több mint kétezer órát repül a Boeing első igazán sikeres sugárhajtású gépén, a B-47-esen, ezen a hathajtóműves, nyilazott szárnyú konstrukción, amely a ma is használatos B-52-esek elődjének tekinthető. Már műszaki fejlesztési főnökként vezényelte le a cég máig legsikeresebb, legnagyobb példányszámban gyártott és most is megújulás előtt álló utasszállítója, a Boeing 737-es koncepciójának kidolgozását és a tervezését.
Amiről azonban kevesebbet tudnak, de alapvetően megváltoztatta a modern aviatikát, az az volt, hogy beindította a kétfős repülőszemélyzet gyakorlatát, és ehhez persze a pilótafülke újszerű kiképzését, ami feleslegessé tette mind a korábbi rádiós-navigátor, mind a fedélzeti mérnök/fedélzeti szerelő munkahelyét: ma már a legnagyobb utasszállítók is így repülnek.
A másik nagyon fontos, és a maga módján ugyancsak forradalmi folyamat volt a kiterjesztett kéthajtóműves üzemelés kialakítása, ami lehetővé tette, hogy a kéthajtóműves típusok is több órányi távolságra távolodjanak el a legközelebbi lehetséges leszállóhelytől, az ETOPS-rendszer tette szabaddá az utat például a 777-esek majd a 787-esek sikeres elterjedése előtt.
Más kérdés, hogy ezzel maga a Boeing (és persze az Airbus is a maga kéthajtóműveseivel) csendben elkezdte ásni a négyhajtóműves interkontinentális típusok sírját, ez először az A340-es gyártásának leállításában, most pedig az A380-asok és B-747-esek eladási nehézségeiben mutatkozott meg leginkább.
Taylor 1991-ben ment nyugdíjba, de továbbra is tanácsadója maradt a cégnek. Fia, Steve Taylor pedig ma is a Boeing Flight Services főpilótája.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!