Elindult a C1 – gyönyörű és hatékony is Párizs új közlekedési eszköze

iho   ·   2025.12.28. 17:05
02_kabinos_felvono_parizs_c1

Megkezdte működését Európa leghosszabb kabinos felvonója a francia főváros délkeleti elővárosi régiójában. Párizs agglomerációjának első városi felvonója C1 jelzéssel tizennyolc percre rövidíti az utat az egymástól 4,5 kilométerre lévő Créteil és Villeneuve-Saint-Georges között – busszal kétszer ennyi ideig tartott átérni.

Az új közlekedési eszköz célja a klasszikus vasúti és metróhálózattal eddig rosszul ellátott elővárosi területek felzárkóztatása. A százöt kabin tíz-tíz utast tud fogadni, és kerékpárokat, babakocsikat is szállíthatnak vele kerekesszékek utasok is könnyedén használhatják. A felvonó öt állomása egy szinten van, videófelügyelettel és vészhelyzeti hívógombokkal is fel van szerelve. A szolgáltatás hétköznap 5:30-tól 23:30-ig, szombaton és vasárnap 00:30-ig tart nyitva.

Párizs napi 11 ezer utasra számít. Ha ezek a becslések pontosak, évi 4-4,5 millió utassal a C1 a világ legforgalmasabb városi felvonói közé kerülhet. A C1 138 millió euróba került – a hatástanulmányoktól a kabinok legyártásáig, beleértve az öt állomás és a pillérek megépítését is.

A finanszírozás teljes mértékben közpénzből származik, a regionális és az országos szervek közötti háromoldalú finanszírozáson alapul:

  • a francia főváros körüli Île-de-France régió a költségek 49 százalékát, azaz körülbelül 67,6 millió eurót fedezett.
  • Val-de-Marne megye 30 százalékkal, azaz mintegy 41,4 millió euróval járult hozzá, míg
  • az állam és az Európai Unió a fennmaradó 21 százalékot, azaz mintegy 29 millió eurót adta oda.

Az üzemeltetést a régió tömegközlekedési vállalata, az Île-de-France Mobilités (IdFM) látja el. A C1-et a bérlettel rendelkezők felár nélkül használhatják, az egy utazásra szóló jegy ára megegyezik a busz- vagy a villamosjegy 2 eurós árával, ami olcsóbb, mint a helyi gyorsvasút vagy a metró – ezekre 2,50 euró a jegy. A kedvező árazás célja, hogy a felvonót gyorsan beépítsék a helyi közlekedési szokásokba.

A helyi közlekedés fejlesztésében gazdasági okokból esett a választás a kabinos felvonóra. A C1 4,5 kilométeres szakaszának 138 millió eurós költségét a felmerült alternatívákhoz képest érdemes vizsgálni. A Párizsba vezető 8-as metróvonal meghosszabbítása ugyanazon a területen kilométerenként közel 100 millió euróba került volna; azaz a teljes költség az elszigetelt elővárosok összekapcsolásához potenciálisan meghaladta volna az egymilliárd eurót. Becslések szerint egy városi kabinos felvonó költsége kétszer-háromszor alacsonyabb, mint egy villamosvonalé.

A C1 jelentősége azonban túlmutat a puszta pénzügyi dimenzión; alapvetően társadalmi és logisztikai. A kiszolgált települések, bár közel vannak Párizshoz (15 kilométerre), súlyosan hátrányos helyzetűnek számítanak az eddigi jelentős földrajzi korlátok miatt. A vasúti pályaudvarok hiánya és több közúti tengely jelenléte lehetetlenné tette a hagyományos vasúthálózat bővítését. A felvonó pedig megoldást kínált az akadályok „átrepülésével”, anélkül, hogy drága hidak építésére vagy a meglévő infrastruktúra nagymértékű módosítására lett volna szükség. A C1 ezentúl közvetlenül összeköti az elszigetelt elővárosi negyedeket a párizsi 8-as metróvonallal.

Az ingázóknak a 22 perces megtakarítás az oda-vissza úton évente körülbelül 73 órás megtakarítást jelent.

A C1 a terület energiaátállási célkitűzéseinek is része. Elektromos árammal működve szén-dioxid-kibocsátása különösen kedvező: kilométerenként és utasonként csak 10 gramm. Ez a teljesítmény jelentősen felülmúlja a többi közlekedési módot

  • a villamos 17,
  • a metró 23,
  • a busz 76,
  • a személygépkocsit 300

gramm szén-dioxidot bocsát ki.

A C1 nem egy új kísérlet, hanem Franciaország hetedik városi felvonója a bresti, a toulouse-i, a La Réunion szigeti Saint-Denis-i és a Korzika szigeti ajacciói mellett, valamint az inkább a turizmusra koncentráló felvonók – Grenoble és Toulon – után.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek