Eltemetett világháborús gépek Törökországban?

iho   ·   2016.11.01. 08:45
cim

Több mint ötven eltemetett második világháborús német vadászgép után indulhat kutatás a közép-anatóliai Kayseri városában, adja hírül a Sabah hírportál, és nyomában a WarHistory weboldal. A gépeket Kayseri városában sejti a föld alatt egy török kutató, amelyeket a második világháború idején a Német Birodalomtól kapott Törökország, de végül a gépeket nem használták, és később meg kellett volna semmisíteni.

A világháború egyik sikeres harci gépe, vadász és földi támadó szerepkörben egyaránt

A török vezetés a második világháború idején kényes egyensúlyt fenntartva próbált lavírozni a tengelyhatalmak és a szövetségesek között. Törökország ugyan végül egyik oldalon sem lépett be a háborúba, viszont a németeknek vasat és krómot adtak el, cserébe kapták a Focke-Wulf FW-190-eseket, szám szerint hetvenkettőt, amelyek közül ötven gép került az akkori Kayseri légitámaszpontra. Hogy repültek-e velük, arról a beszámolók nem ejtenek szót, az viszont kiderült, hogy 1947-ben Törökország az Egyesült Államoktól vásárolt katonai felszerelést, köztük harci gépeket, és a szerződés egyik feltétele az volt, hogy a törököknél lévő 190-eseket semmisítsék meg.

A török lap híradása: eltemetett 190-esek?

Uluhan Hasdal amatőr repüléstörténész úgy véli, az, hogy a gépek eltűntek a török nyilvántartásokból, nem azt jelenti, hogy valóban szétbontották, szétvágták volna őket, hanem szétszedve és korróziómentes állapotban raktárba kerültek, majd elásták őket, esetleges későbbi üzemeltetésükre gondolva. Majd mindenki elfelejtkezett róluk, hiszen a légcsavaros vadászgépek a jet-korszakban elavultnak számítottak, ráadásul Kayseriben meg is szűnt a légi bázis.

Hasdal már végzett előzetes kutatásokat is az objektumban, amely ma is a török hadsereghez tartozik, és a fémdetektorok állítólag már jeleztek is, de a gépek megtalálásához, kiásásához különféle bürokratikus akadályokat kell legyőzni, ráadásul a legutóbbi törökországi történések, a sikertelen puccskísérlet is hátráltatta a kutatást. De hírek szerint jövőre ismét megpróbálják megkeresni a 190-eseket, az illetékes múzeum már jelezte, hogy szívesen kiállítja a Focke-Wulfokat, de mivel rengeteg gépről van szó, nehéz elképzelni, hogy ne gondolnának a kutatók valamelyik példány repülőképes állapotba hozására.

A német ászok kezében félelmetes fegyver volt

A történet eléggé hasonlít ahhoz, amiről portálunk is beszámolt: egy brit amatőr kutató David Cundall a Királyi Légierő eltemetett Spitfire vadászgépeit próbáltra felszínre hozni Burmában: a gépek ugyancsak a II. világháborúban kerültek volna föld alá, mert a háború végeztével már nem volt a dél-ázsiai hadszíntéren szükség rájuk, viszont hazaszállítani túlságosan költséges lett volna, ezért ásták volna el a szétszerelt, lekonzervált gépeket. Az ügy még az akkori brit miniszterelnök és a burmai vezetés között is téma volt, a Rangoonban a repülőtér területén 2013-ban tartott ásatások azonban nem jártak sikerrel. Cundall szerint azért, mert a helyi hatóságok nem engedték őket elég mélyre ásni, aki szerint azonban a kutatás helyszínén harminchat, Burmában összesen mintegy százhúsz elásott Spitfire várja, hogy felszínre hozzák.

Az ugyancsak eltemetettnek hitt burmai Spiteket eddig nem sikerült megtalálni

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.