Kisvasúti fejlesztések Kassán és Miskolcon

Joó Ferenc   ·   2018.03.12. 11:15
laev-400

Az Európai Unió alapelvei közt szerepel a határok lebontása az állampolgárok, a munkavállalók, az áruk előtt. Ebből kifolyólag Brüsszelben mindig is nagy hangsúlyt fektettek a határokon átívelő együttműködések támogatására. Jelenleg az Interreg az EU kulcsfontosságú eszköze a határokon átívelő, nemzetek feletti együttműködésre. Célja a problémák közös megoldása az egészségügy, a kutatás és művelődés, a szállítás és a fenntartható fejlődés terén.

Az Interreg programokat az Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatja pénzügyileg. Természet és kultúra témakörben százkilencvenkilenc pályázatot nyújtottak be a legutóbbi kiírásra, melyek közül huszonkilenc projekt nyert támogatást. Ezek egyike a miskolci Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁEV) és a Kassai Gyermekvasút (Košická detská historická železnica – KDHŽ) közös pályázata, amely az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program keretében szerepelt sikerrel és nyert el támogatást különféle fejlesztésekre. A projektvezető szlovák fél mintegy nyolcvanhárommillió forint, a magyar partner uszkve hatvankilencmillió forint támogatásban részesült. A projekt 2018. január 1-én indult és 2019. december 31-ig tart.

A „Kisvasutak mint attrakciók és a kapuk a természetre“ (RailGate) elnevezésű magyar-szlovák projekt két szomszédos keskeny nyomközű vasút fejlesztése érdekében jött létre. A közös gondolkodás alapját a hasonló történeti előzményeken túl a jelenkor hasonló kihívásai adják, melyekre a két kisvasút közös válaszokat keres. Az évtizedek során mindkét kisvasút jelentős turista attrakcióvá vált és, mint kapuk a természetre, együttesen negyedmilliónál is több hazai és külföldi látogatót vonzanak évente.

A TU29 2003-as dízelmozdony (hivatalosan ŽSSK 701 953) a belvároshoz közelebbi Csermely-völgy kiinduló állomáson 2017. májusában. A képre kattintva lapozható galéria nyílik<br>(fotók: Joó Ferenc)

Az ÉSZAKERDŐ Zrt. egyik projekteleme a LÁEV Miskolc-Dorottya utca állomásának fejlesztése, ahol az állomási vágányhálózat kismértékű módosítása mellett egy, az erdei vasút és környékének turisztikai kínálatát bemutató úgynevezett élménytér kap helyet. Ennek részeként egy személykocsi-szeletet állítanak ki, de egy meglévő kis zárt személykocsival teljesen megegyező új építésű kocsi is készül a vasút számára, amely a partnerség jegyében a Kassa nevet viseli majd és berendezése is ezzel a tematikával készül el.

Kassán a csermelyvölgyi indulóállomás felvételi épületének befejezését, a vonal felénél fekvő Előre megállóhelyen új kitérővágány építését és részleges pályafelújítást terveznek. A forgalom sűrítése érdekében egy felújított dízelmozdonyt is üzembe helyeznek. Végül egy vasúti emlékhelyet is kialakítanak majd, középpontban egy emelvényre felállított mozdonnyal, amelyet viszonzásképpen Miskolc névre fognak keresztelni. A kisvasút távolabbi, Alpinka nevű végállomásán jelenleg is látható néhány kiállított vasúti emléktárgy, például egy Búvár (750 sorozatú) dízelmozdony fülkéje.

A LÁEV történelmét sokan ismerhetik. Néhány szóban bemutatjuk az 1955-ben megnyílt kassai gyermekvasutat is. A vonal ezer milliméteres nyomtávval épült, hossza négy kilométer. Két gőzmozdonnyal (az 1884-ben Erfurtban a Hagans gyárban készült Katka nevű U36 003 és az 1957-ben a prágái ČKD-gyárban készült Krutwig nevű U29 101 pályaszámú gépek) és két dízelmozdonnyal rendelkeznek (az eredetileg TU29 002 pályaszámú gép neve Janka, a TU29 003-as neve Danka, mindkettő ČKD-gyártmány a hatvanas évek elejéről).

A Katka kivételével, amelyik 1991-ben került Kassára, mindegyik mozdonyt át kellett építeni ahhoz, hogy ezer milliméteres nyomtávon tudjanak közlekedni. Jelenleg a százharmincnégy éves Katka a legidősebb üzemképes gőzmozdony a volt Csehszlovákia területén. A Krutwig nevű gőzös előzőleg kilencszáz milliméteres pályán közlekedett, és Kolínban alakították át. A két dízelmozdonyt már 1962-ben átalakították egyméteres nyomtávúra, mert a Prágához közeli Nymburkban feltehetően egy ilyen nyomtávú iparvasúton üzemeltek, ahonnan még abban az évben átkerültek a kassai gyermekvasútra.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek