Hatalmas cargo-központ<br /> – tiltott állami támogatással?

Földesi László   ·   2011.07.26. 13:42
central_400

Az EU versenyjogi szabályokat felügyelő bizottsága vizsgálatot indított annak kiderítésére, hogy a német kormány által Leipzig/Halle nemzetközi repülőtérnek nyújtott központi támogatás megfelel-e az érvényben lévő uniós szabályozásnak. Az egykori NDK területén működő légikikötő ugyanis jelenleg többek között egy magántársaság, a DHL Express cég európai gyűjtő-elosztó központjaként is működik.

1995-ben adták át az új terminált <br />Fotók: Leipzig/Halle Airport)

Egyes vélemények szerint a mintegy 362 millió dollárra tehető legutóbbi állami segítség tisztességtelen előnyhöz juttathatja a repülőtér legnagyobb felhasználóját, és nemcsak Németországban – hanem egész Európában is. Az EU illetékes bizottsága úgy véli, hogy egy ekkora méretű regionális légikikötőnek képesnek kellene lennie arra, hogy a fejlesztési költségeinek legalább egy részét kitermelje. Márpedig ez esetben az uniós szakemberek azt vélelmezik, hogy a német kormány 100 százalékos támogatásban részesítette a repülőteret.

Mindkét futópálya 3600 méteres

A légikikötő – mely 2007-ben ünnepelte fennállásának 80. évfordulóját –, Németországban a közepes méretű repülőterekhez tartozik, de ehhez képest két terminálja és két ICAO CAT IIIb minősítésű, 3600 méteres futópályája van. 1995 februárjában adták át rendeltetésének az akkor 110 millió márkás költséggel megépített új forgalmi épületet. A B terminál évi 3,5 millió fő kapacitású, öt utashídja van. A beruházásra azért volt szükség, mert 1990-ben még csak 280 ezer utas vette igénybe a lipcsei repülőteret, 1992-ben már elérték az egymilliós forgalmat, az egyesítést követően pedig, 1995-re már meghaladták a kétmillió főt is.

A repülőtér közvetlen vasúti összeköttetéssel rendelkezik

Integrált, központi pályaudvarának alsó szintjére futnak be a Deutsche Bahn InterCity vonatai mellett a belvárosból induló gyorsvasúti szerelvények is, míg a főépület felső szintje fogadja a teljes közúti forgalmat. A jelentősebb utasszállító légitársaságok közül a repülőteret rendszeresen használja többek között az Air Berlin, a Condor, a GermanWings a Pegasus Airlines és SunExpress.

Tavaly már 2 millió feletti utasforgalmat regisztráltak

A repülőtér azonban az elmúlt években fokozatosan profilt váltott, s jelenleg már elsősorban az air cargo forgalom kiszolgálására koncentrál. A DHL Express még 2008-ban döntötte el, hogy áthelyezi ide Brüsszelből az európai áruszállító központját a belga fővárosban bevezetett, szigorú éjszakai zajkorlátozások miatt. Így a cég repülőgépei ma már Lipcsében állomásoznak, és javításuk, illetve karbantartásuk is itt történik. Mivel a német nemzeti légitársaság áruszállító ágazata évek óta hasonló gondokkal küzdött Frankfurtban, 2009-ben ide települt a Lufthansa Cargo és a DHL vegyesvállalata, az AeroLogic is, amely jelenleg már nyolc Boeing B-777F géppel indít menetrend szerinti járatokat Lipcséből Ázsiába és Észak-Amerikába.

Jelenleg az AeroLogic már nyolc B-777F gépet üzemeltet

Szakemberek szerint a repülőtérnek minden esélye megvan arra, hogy rövidesen Európa egyik legfontosabb air cargo-központja legyen. Miután a közvetlen vonzáskörzetében nincsenek nagyobb települések, a nap 24 órájában képes fogadni és indítani, akár a jelenleg használt legnagyobb gépeket is. Az áruszállító központ előterén egyszerre hat AN-124-es vagy Airbus A380-as méretű gép számára van parkolóhely (bár utóbbi típus áruszállító változata még tervezőasztalon van). Egyelőre egy 20 ezer négyzetméteres hangár és mintegy háromezer négyzetméter irodaterület áll az itt működő szállítmányozó cégek rendelkezésére, akik száma folyamatosan növekszik, s nem véletlenül. A repülőtér eddig is közvetlenül csatlakozott az A9-es autópályához, ám 2012-ben elkészül az új vasúti teherpályaudvar is, ami igazi logisztikai központtá teszi majd a létesítményt.

Az AN-124-es a gurulóút hídján az autópálya felett

Nem véletlen tehát, hogy Leipzig/Halle air cargo forgalma évről-évre dinamikusan növekszik. Miközben 1995-ben még csak 25 ezer, 2009-ben már 524 ezer, az elmúlt évben pedig 663 ezer tonna légiárut fogadtak és indítottak. Feltehetően ez lehet az oka annak, hogy a német kormány – a szigorú uniós szabályok ellenére -, eddig szívesen támogatta az adófizetők pénzéből a repülőtér fejlesztését.

Kapcsolódó hírek