Ezredes úr lett a 777-es

iho/repülés   ·   2011.11.13. 12:00
777_cim

Az ezredik gép első főtartója <br> fotók: Boeing

Az ötvenedik Boeing 777F a FedEx csomagszállító vállalat flottájába került. Az immár tizenhatodik két hajtóműves géppel a nagy hatótávolságú, három hajtóműves Boeing MD–11-eseket váltja ki a vállalat. A 777F-ek kevesebbet fogyasztanak és a két hajtómű miatt karbantartásuk is egyszerűbb, költséghatékonyabb. Ráadásul a hatótávolságuk is nagyobb, így számos útvonalon megspórolható egy közbenső leszállás és üzemanyag-feltöltés. Ez pedig nemcsak a költségeknél számít, de egyszerűbbé válik az útvonalak szervezése és a hajózók beosztása is.

Egy korábbi dupla átadás: egy 200-as és egy hosszabb 300-as 777-est egyszerre vett át az Emirates

És ha már szám, legyen kövér: egy 777-31H/ER szárnyfőtartójának megmunkálásával megkezdődött az ezredik gép gyártása. A szerencsés nyertes, és persze a gép árát kifizető társaság az Emirates lesz. A gép 49 nap múlva igazi nagycsaládos körbe kerül: ez lesz a viharos sebességgel fejlődő közel-keleti társaság 102. Boeing 777-ese, mellyel az Emirates egyben a legnagyobb 777-es üzemeltető is. A típust 16 év alatt 64 légitársaság állította flottájába.

Cikkünk közlése előtt nem sokkal érkezett a hír: az Emirates további 50 gépet rendelt a „Triple Seven” családból, 18 milliárd dollár értékben.

A 777-es új gyártási módszerrel készül a mozgó összeszerelő soron, a gyártást havi hét példányra emelték

Marad tehát munkája a Boeing szakembereinek a 777-es gyártósoron: a rendelésállomány ebben a pillanatban az Emirates óriásrendelésével együtt 1345 repülőgép, és még nincs vége az évnek. Idén eddig rekordmennyiségű, 182 rendelést gyűjtött be a Boeing a típusra. Az elemzők nagy várakozással tekintenek az újrahajtóművezett és finomított 777-esekhez, melyeket a 777-300ER alapján fejlesztenek ki, a 300–425 üléses piacra. A nagyobb fesztávolságú (akár 71,3 méteres) kompozitszárnyakkal, továbbfejlesztett hajtóművekkel, nagyobb, akár 342 tonnás maximális felszállótömeggel és hosszabb törzzsel rendelkező, 777-8X/9X munkanévre hallgató típusok a Boeing szerint akár 15 százalékkal gazdaságosabban fognak üzemelni, mint a 777-300ER. Ha ezt valóban sikerülne elérni, nem lehetetlen, hogy az 1500 megrendelt gépes teljesítményt is elérheti a világ legnagyobb két hajtóműves utas- és teherszállító repülőgépe.

1994, az első gép első felszállása óta sikeres a gép, de ehhez kellettek az újabb verziók és fejlesztések is

Érdekesség, hogy a Boeing szinte minden típusa „ezres” lett: a 707-es, 727-es, 737-es, 747-es, 757-es és a 767-es után a 777-es is csatlakozott a táborhoz. Ez volt a Boeing első fly-by-wire, vagyis digitális repülésvezérléssel készülő típusa. A gépnek eddig mindössze egyetlen példányát kellett baleset miatt leírni, és egyetlen halálos áldozattal járó balesete sem volt. A 200LR-rel tartják a leszállás és tankolás nélküli repülés világrekordját a kereskedelmi gépek kategóriájában (21 600 kilométer, Hongkong–London keleti irányban), a gép tehát képes a földgolyónak több mint a felét körberepülni.

Sok légitársaság a régebbi 747-eseket is a Triple Seven valamelyik változatára cserélte

Kapcsolódó hírek