F-35: végre megszólal egy Lightning-pilóta is...

iho   ·   2016.04.19. 08:45
cim_f35b

Meglehetősen hangzatos címet adtak internetes portálok az újabb F-35-ös ügynek, miszerint valami nagy baj van az új, ötödik generációs harci gép „agyával”. A híradások az amerikai számvevőszék (GAO) friss jelentésére utalnak, amely az úgynevezett ALIS (Autonomic Logistics Information System) rendszer bajaival kapcsolatban (nem először) az F-35-ösökre repülési tilalmat javasol elrendelni.

A Pentagon válasza: az F-35-ös eddig is tudott és ezután is tud repülni az új, de rendkívül komplex diagnosztikai rendszer használata nélkül is, amely egyébként nem a gépen magán, hanem a földi berendezéseken futtatott szoftvert jelent, és amely valóban frontos szerepet játszik a diagnosztikában, hibakeresésben, bevetéstervezésben és a repülések elemzésében. Azonban e funkciók egyike sem kritikus a gép harci alkalmazása tekintetében, állítja a Pentagon képviselője, hozzátéve, hogy a hagyományos berendezések, amelyek külön-külön és nem összehangoltan foglalkoznak ezekkel a területekkel, továbbra is használhatók, az ALIS azt jelenti, hogy mindezeket egy komplex rendszerbe fogták össze, de a régebbi megoldások ettől még működhetnek.

A tengerészgyalogság a maga gépeit – egyébként a legbonyolultabb változatot, amely képes a függőleges leszállásra – már hadrafoghatónak minősítette, és idén várható a típus történetének az a fontos mérföldköve, amikor a szárazföldi repterekről hagyományosan üzemeltethető változatnak a légierő adja meg ezt a minősítést.

Mindeközben Washington három ország: Izrael, Japán és Dél-Korea számára biztosította a katonai termékek külföldi eladásaira vonatkozó engedélyt illetve engedményeket, amelyek lehetővé teszik, hogy az említett országok ellentételezési szerződésekkel, a gép bizonyos részegységei gyártásának átvállalása mellett vásárolhassanak az első sorozat példányaiból. Amit azért találnak viszont elemzők problémásnak, mert így a három ország, amely nem vesz részt eredetileg a közös fejlesztési programban, amelyhez a hozzáférést viszont kereskedelmi alapokon nyerhették el a résztvevők, tulajdonképpen előnyösebb feltételek mellett tud F-35-ösöskhöz jutni, mint a program eredeti résztvevői. Dánia például már elkötelezte magát a típus mellett, de most keresi a forrásokat hozzá, míg Izrael az első harminchárom gép után már most készül egy következő F-35-ös kontingens megvásárlására.

Miközben a sajtóban tovább zajlik az F-35-ösöket eléggé súlyosan elmarasztaló cikkek, illetve politikai nyilatkozatok sorozata, időnként azért olykor felbukkannak azoknak a szövegei is, akik valóban ismerik a gépet, és repülnek vele. Ilyen például a gépet negyedik éve repülő Brendan Walsh őrnagy, aki azzal kezdi a gép jellemzését, hogy (sokak véleményével ellentétben) komoly a jelentősége annak, hogy a gép rövid nekifutással felszáll és függőlegesen képes leszállni, ezáltal a harcok közelében szétszórtan, az ellenség számára nehezen észlelhetően és támadhatóan is bevethető.

A gép a négy év alatt nagyon sokat változott, akkor például két órába is telt az indítástól (a bonyolult rendszerek ellenőrzése után) eljutni a felszállásig, ma ez nyolc perc. Nagyon meggyőző az F-35-ös alacsony észlelhetősége, a felderítő-észlelő rendszerei, a radar teljesítménye, és ezek a képességek időről időre javulnak, mondta az őrnagy.

Ami pedig azokat az információkat illeti, hogy manőverező légiharcban az F-35-ös gyengébb, mint a negyedik generációs típusok egy része, Walsh azt mondja: „Ha ezzel a géppel valaki manőverező légiharcba keveredik, az azt jelenti, valamit elszúrt”, mert már korábban le kellett volna lőni az ellenfeleket. Ugyanakkor Walsh szerint a manőverezésben is javulnak a gép képességei. Sokkal nagyobbak a túlélési esélyek és sokkal nagyobb a gép pusztító képessége a bevetések többségében, mint bármi, amivel a tengerészgyalogság mindeddig a levegőben harcolt, tette hozzá az őrnagy.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.