Fáradt pilóták vezették földnek a gépet

iho   ·   2014.02.24. 16:45
forg

A személyzet kimerültsége az egyik fontos tényező, amit az amerikai közlekedésbiztonsági testület, az NTSB a tavaly nyári alabamai katasztrófa kapcsán vizsgál, ez derült ki a UPS A300-600-as tehergépe balesetéről szóló meghallgatáson.

Mint akkor arról beszámoltunk, a gép Birmingham-Shuttlesworth repülőtér 18-as pályájának megközelítésekor, egy mérföldre a küszöbtől ütközött földnek. Azt már akkor meg lehetett állapítani a rendelkezésre álló adatokból, hogy a teherszállító az utazómagasságról igen meredek süllyedéssel érkezett a reptér körzetébe, de a süllyedést a gép az előírt magasságban nem szakította meg. Az NTSB mostani közlése úgy fogalmaz, hogy a személyzet „számos hibát” követett el, miközben nem precíziós megközelítést hajtott végre a reptér ritkábban használt pályája felé, siklópálya-kijelzés nélkül, mivel a hosszabb és jobban műszerezett pálya zárva volt.

(fotók: NTSB)

A 18-asra az eljárást az bonyolítja, hogy a küszöb előtt hegyek vannak, a gép ezek egyikének csapódott, olyan helyen, ahol az előírt eljárás szerint még ötszáz láb magasságban kellett volna repülnie, amíg a pilóták nem látják a pályafényeket. A baleset során csak a pilóták vesztették életüket, de a környező házakon roncsdarabokat találtak, szerencse kérdése volt, hogy a gép becsapódása nem okozott tömegszerencsétlenséget a földön is.

A vizsgálat korábbi szakaszában már megállapították, hogy a gép rendszereivel, hajtóműveivel nem volt semmi gond, vagyis a meglehetősen meredek süllyedés utazómagasságról a pálya felé nem valamiféle műszaki probléma következtében történt. Ugyanakkor az NTSB szerint ha a gépen a földközelségjelző (Enhanced Ground Proximity Warning System) újabb szoftvere működött volna, akkor 5–12 másodperccel a katasztrófa bekövetkezte előtt a pilóták reagálhattak volna a helyzetre, a régi szoftverrel azonban a GPWS figyelmeztető hangjelzése csak egy másodperccel a fák koronájával történt első ütközések után hangzott fel a pilótafülkében.

Az NTSB mostani jelentéséből kiderült, hogy a gép kapitánya kifejezetten fáradtságra, kimerültségre panaszkodott, a sűrű menetrend „megöli őt”, fogalmazott a pilóta, alig egy nappal a katasztrófa előtt egy kollégájával beszélgetve, és hozzátette: „nem tud lépést tartani” a beosztásával.

A másodpilóta az eddigi megállapítások szerint ugyan megfelelő időben, előző reggel negyed hétkor hagyta abba a munkát, majd este kilenckor jelentkezett szolgálatra, a tanúvallomások azonban azt mutatják, hogy ebből az időből csak valamivel több mint öt órát töltött alvással, és ő is fáradtságra panaszkodott a repülés előtt. Amint a beszámolóhoz kapcsolódó kommentek is jelzik, a fáradtság szintjét nemcsak az alvással töltött idő határozza meg, hanem az is, hogy mikor alszik az illető, éjszaka-e, vagy éjszakai szolgálatok közben nappal.

A UPS az üggyel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy a szabályok szerint mindkét pilóta elegendő időt kapott pihenésre, és elutasítja azt a feltételezést, hogy a személyzet fáradtsága hozzájárult volna a baleset bekövetkeztéhez.

Az ügynek ez a vonulata egy igen kemény vitához kapcsolódik, ami gyakorlatilag évek óta zajlik a légitársaságok, a pilótaszervezetek és az amerikai törvényhozás között. Az augusztusi baleset ugyanis csak hetekkel azután történt, hogy a kongresszus döntése értelmében a teherszállító repülőgépek pilótáit kiemelték abból a körből, amelyre nézve szigorúbb pihenési és szolgálati normákat állapítottak meg.

A UPS pilótáinak szakszervezete, az Independent Pilots Association be is perelte a szövetségi légügyi hivatalt, hogy az FAA terjessze ki a cargoszemélyzetekre is az utasszállítók pilótáinak előírt nagyobb kötelező pihenőidőt.

A meghallgatás nyomán a közforgalmi pilóták egyesülete, az ALPA is azt követeli, hogy a biztonság szintje egyenlő legyen, vagyis a szolgálati idő új meghatározása legyen ugyanolyan az utasszállítók és a teherszállítók személyzete számára is: minden pilóta legyen kipihent pilóta, hangzik a pilótaszervezet közleménye. „A pilóták, akik ugyanazon az égen repülnek, ugyanazokról a repülőterekről szállnak fel, egyazon vidékek felett repülnek, ugyanazt a pihenési lehetőséget kell, hogy megkapják, függetlenül attól, utasokat vagy teherárut visznek a gépen a hátuk mögött”, hangsúlyozza az ALPA elnöke.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.