Farnborough: fantasztikus repülések, nagy üzletek
Kezdjük a negatív szenzációkkal: nem repül Farnboroughban egy nagyon várt Szuhoj Szu-27-es: a hatalmas vadászgép a maga ördögi manővereivel mindig szívesen látott vendég (2010-ben Kecskeméten az ukrán légierő egyik ilyen gépe statikus kiállítási darabként is szenzáció volt). Az ok: a gép nem teljesítette a légibemutatón való részvétel szigorú kötelmeit. Farnboroughban ugyanis nagyon kemény szabályok szerint kell meghatározott időben, napokkal a kezdés előtt megérkeznie azoknak a gépeknek, amelyek a levegőben is be akarnak mutatkozni, és egy ugyancsak szigorú bizottság előtt kell lerepülniük a programjukat: ha ez a bizottság az értékelő repülés alapján nem tartja elég biztonságosnak a bemutatót, az vagy módosul a kívánalmak szerint, vagy teljesen el is marad.
Egy korábbi Farnborough-i eset ugyancsak egy Szuhojjal történt, mégpedig a legendás 711-essel, az első tolóerővektoros változattal: a hétfői, tehát az első sajtó- és üzleti nap estéjén, a rendes légibemutató végeztével, amelyen a gép nem vett részt, sokak számára váratlanul mégis felszállt a 711-es és lerepülte valóban lélegzetelállító programját. Mint kiderült, a korábbi alkalmakkor a gép pilótája elkövette azt a súlyos hibát, hogy átlépte azt a földi jelzőkkel kirajzolt úgynevezett bemutató vonalat (display line), amely kötelezően megszabja a bemutató légterét, garantálva, hogy egyetlen gép sem kerül veszélyes közelségbe a nézőkhöz, bármi baj is történik vele, a közönségnek nem eshet bántódása. Nos, a 711-esnek (és híres pilótájának, Fedotovnak) ezzel a plusz, a szakmai nap végére került megismételt értékelő repüléssel kellett bizonyítania a repülőszalon bizottsága előtt, hogy igenis végig tudja pörgetni a bemutatót úgy, hogy nem lépi át a bűvös vonalat. (Egyébként akkor estefelé is túllépte, úgyhogy másnap sem repülhetett a hivatalos légibemutató során.)
A Szuhoj-bemutató elmaradását ugyanakkor orosz részről azzal magyarázzák, hogy a brit hatóságok későn adtak beutazási engedélyt a gép pilótájának és műszaki személyzetének, aminek oka moszkvai források szerint az, hogy így akarja London büntetni Oroszországot annak Szíriával kapcsolatos álláspontja miatt…
Kevesebb politika keveredik egy másik légibemutató elmaradásába. A nagy európai katonai szállítógép, az A400-as típus ünnepélyes keretek közt Farnborough előtt két nappal, a fairfordi katonai repülőtalálkozón kapta az immár végleges (Grizzly felejthető!) Atlas nevet. Azonban a hajtómű- illetve légcsavarproblémák a jelek szerint még mindig nem tökéletesen megoldottak, noha az Airbus Military korábban úgy nyilatkozott, hogy a hibákat felszámolták.
Fontos lesz a jelenléte egy – sőt, lehet, hogy két – Szuhoj Superjetnek: az SSJ-100-as májusi indonéziai balesete után a gyártó nemzetközi konzorcium feltétlenül szeretné visszanyerni a piac bizalmát a rendszerváltás óta első igazán új orosz utasszállító konstrukció iránt, ezért lesz a földi kiállítás része egy Aeroflot-gép, illetve lehet, hogy menet közben megjön egy mexikói légitársaságnak hamarosan átadásra kerülő második példány is.
Különleges csemegének ígérkezik viszont a SpaceshipTwo, az az űrrepülőgép, amely néhány éven belül a tervek szerint fizető utasokat szállít majd ha nem is földkörüli, de ballisztikus pályára, hogy legalább néhány percig élvezhessék a Föld látványát a légkörön túl, száz kilométer magasról, illetve ízelítőt kapjanak a súlytalanság állapotából.
A gyári A380-as tesztgép hajtotta végre a kötelező ellenőrző-értékelő gyakorlatot, de a Malaysia Airlines frissen forgalomba állt gyönyörű festésű gépe repüli le majd a show idején a légirészt, és mutatkozik be a földön is az európai óriások képviseletében.
De az igazi sztár megjósolhatóan a konkurens Boeing 787-ese lesz: már két évvel ezelőtt is látható volt az egyik tesztpéldánya Farnboroughban, de évtizedek óta ez lesz az első eset, hogy az amerikai gyártó repülteti is bármilyen légibemutatón bármelyik utasszállítóját. Már látható egy videó egy esős napon tartott próbáról: felszállás után a Dreamliner elképesztően keményen bedöntött fordulóval kezdett, úgyhogy igen látványosnak ígérkezik a bemutató, és ez külön hatalmas promóciós lehetőség a Qatar Airwaysnek is, hiszen az ő első 787-ese repül majd a szakma és a nagyközönség előtt.
A katonai költségvetések mindenütt összeszűkültek a világban, ennek ellenére sok érdekességre lehet számítani ezen a fronton is, például itt lesz az oroszok új sugárhajtású kiképzőgépe, a Jak-130-as. Ismét repül a billenőrotoros helikopter-lgt repülőgép hibrid, a V-22 Osprey.
120 ezer látogatót várnak szerte a világ repülőiparából, 70 ország 15 ezer cége állít ki majd valamilyen formában, akár a statikus repülőgépek között, akár a három nagy pavilon egyikében. Fura de valahol érthető újítás, hogy a kiállítóhelyek pénteken bezárnak: az elmúlt évek tapasztalata ugyanis az volt, hogy a szombati-vasárnapi nyílt napokon a közönség vajmi kevéssé látogatta a pavilonokat, hiszen mindenkit lefoglalt – egyébként az iparági kiállítók többségét is – a nyílt napokon zajló, a szakmai napokhoz képest még sokkal hosszabb és gazdagabb légiműsor.
A cégek üzletkötésekre számítanak, a polgári és katonai fronton egyaránt nagy a harc a megrendelésekért. 2010-ben az itt bejelentett vagy aláírt szerződések értéke 47 milliárd dollár volt. A várakozások szerint a mostani szalon még nagyobb eredményeket hoz majd, márpedig az iparág optimizmusát jelzi, hogy minden kiállítási helyet és minden tárgyalóidőt lefoglaltak, ráadásul a résztvevő cégek 28 százaléka először jön Farnboroughba. A klasszikus résztvevőket is komoly figyelem övezi: valóságos párbaj-szituáció például, ahogy az Airbus és a Boeing vezetői megtartják a maguk külön-külön időpontra szervezett, de azért nagyonis egymásnak szánt sajtótájékoztatóját. Minden cég szeretne szupernagy üzletekről beszámolni, aztán hét végén jönnek az újabb nyilatkozatok, amelyekből kiderül, melyiknek sikerült jobban a nagy angliai légiszalon, Farnborough.