Fekvőtámaszokat végez a csehek olimpiai busza
Fekvőtámaszokat végez, miközben igazi sportolóhoz hasonlóan liheg és nyög az a speciális londoni emeletes autóbusz, amely szerdától a cseh sportolók társadalmi központjának számító Cseh Ház előtt bűvöli a brit főváros lakóit és a nyári olimpiai játékok résztvevőit és látogatóit.
A London Booster névre hallgató eredeti műalkotás ötlete és megvalósítása David Cerny, neves cseh művész érdeme. A brit metropoliszra jellemző piros double-deckert Cerny két oldalán hatalmas „emberi” óriáskarokkal látta el. Nekik köszönhetően a héttonnás kolosszus rendszeresen edz.
Az azonnal nagy figyelmet keltő műalkotás azonban nemcsak a sport paródiája: a fekvőtámaszok úgy a sportolást, mint a kemény katonai kiképzést, illetve a büntetést is jelképezik. A busz elején a rendszámtábla helyén a „Cirkus Cerny 2012” felirat olvasható, a busz hátulja pedig az emberi fenékre emlékeztet.
„A mű megrendelése a Cseh Olimpiai Bizottságtól a londoni Cseh Ház számára hatalmas kihívás volt számomra. Remélem, hogy a humor mellett a nézők az alkotás másik értelmét és az iróniát is felfedezik benne” – nyilatkozta Cerny, aki közismert arról, hogy művei humorosan és ironikusan szemlézik a világot, a dolgok az eredetitől eltérő nyelven is beszélnek.
„A fekvőtámasz nemcsak a sportolók edzésének a része, de büntetésként is gyakran alkalmazzák őket a hadseregekben vagy a börtönökben” – jegyezte meg Cerny. A művész bízik abban, hogy alkotása a londoni olimpia egyik népszerű szuvenírévé, sőt jelképévé válhat.
A London Booster ablakára esténként Frantisek Kupka, világhírű cseh festő alkotásainak képeit vetítik.
Az autóbusz az olimpia végéig, augusztus 12-ig lesz látható Londonban, majd Prágába "kerekezik", ahol a városközpontban lesz kiállítva. A mű Csehországban azonnal vitát váltott ki. Milan Knízák, a cseh nemzeti galéria volt igazgatója szerint méltatlan, hogy egy ilyen „fércmű” képviseli a cseh kultúrát Londonban. A Mladá Fronta Dnes című lap viszont olvasói leveleket közölt, amelynek írói szerint a London Booster a csehek első olimpiai aranyérme. David Cerny 1991-ben került az érdeklődés homlokterébe, amikor rózsaszínűre festette át a Prága szovjet felszabadítására emlékeztető tankot.
Egyik legismertebb és legvitatottabb műve a prágai Kampa szigeten látható: egy Csehország formájú apró tó közepén két férfi áll és mintegy lepisili az országot. Az alkotás szökőkútként működik a Hergetova cihelna luxusvendéglő udvarában, s a cseh főváros egyik idegenforgalmi látványossága. Egy másik ismert műve – a Szent Vencel döglött lovon – a városközpontban álló Lucerna palota dísze. A mű karikatúrája a Vencel téren álló híres lovas szobornak, s néhány hétig a tér másik oldalán állt, szemben az eredeti alkotással. Szent Vencel egyébként Csehország védőszentje.
Legutóbb, 2009-ben az Entropa elnevezésű multimediális alkotásával hívta fel magára a figyelmet, amely a cseh európai uniós elnökség idején fél évig Brüsszelt díszítette, egész Európa érdeklődését felkeltette, s több botrányt kavart.
Az Entropa, amely az Európai Unió egyes tagországairól kialakult sztereotípiákat kívánta kifigurázni, azonnal vihart kavart, mert több országnak nem tetszett a róla kialakított groteszk kép. Szlovákia is tiltakozott, mert az Entropán magyar nemzeti színű szalaggal átkötött szalámiként van ábrázolva.