Felmérik a hajókikötőt Dunaújvárosban
A DaHar (Danube Inland Harbour Development – Dunai Belvízi Kikötők Fejlesztése) elnevezésű projekt menedzsere, Rédli László elmondta, a kétmillió eurós program a dunai kikötők logisztikai fejlesztésének előkészítését tűzte ki célul a dél-kelet-európai térségben. A féléves előkészítő szakaszt követően egy hároméves szakasz kezdődött el tavaly októberben. Ennek része az a felmérés is, amely hétfőn és kedden zajlik a dunaújvárosi kikötőben.
Kiemelte, a helyszíni szemlék végeztével stratégiaalkotás kezdődik nyolc ország (Ausztria, Belgium, Bulgária, Magyarország, Románia, Szlovákia, Horvátország, Szerbia) kilenc érintett kikötőjében. Öt területen készülnek majd helyi akciótervek, többek között a kikötői logisztikai infrastruktúra fejlesztése, a környezetvédelem, a közúti és vasúti szállítási kapcsolatok erősítése és a dunai konténer szállítási szolgáltatások kiterjesztése terén.
„Az a fő célunk, hogy a sikeres tervezést követően a következő uniós támogatási időszakban forrásokhoz juthassunk a konkrét kivitelezési munkálatokhoz" – tette hozzá.
Győri Máté szakmai projektmenedzser hangsúlyozta, a kétnapos program végén elkészül egy átfogó analízis a kikötőről, amelynek felhasználásával megalkotják a mestertervet. Ebből ajánlások, cselekvési tervek készülnek, amelyet majd a döntéshozók elé tárnak. A tervek szerint 2013 novemberében Brüsszelben is bemutatják a terveket a magyar uniós képviselők segítségével.
„A projektben résztvevő kikötők egymás konkurenciái, de függenek is egymástól. Ezt ismerték fel a partnerek és Duanújváros, mint projektvezető irányításával megpróbálnak belőle profitálni" – fogalmazott.
Tavaly októberben tartották a DaHar projekt nyitórendezvényét a Dunaújvárosi Főiskolán. Akkor Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára úgy fogalmazott: „az Európai Unió legnagyobb folyója a Duna, amelynek kihasználása, vagy figyelmen kívül hagyása komolyan befolyásolja a magyar gazdaság jövőjét".
Az államtitkár rámutatott, a program révén lehetőség nyílik arra, hogy Magyarország teljesítse azt a vállalását, amelyet a csatlakozáskor tett, vagyis a Duna hajózhatóságának biztosítását.