Fontos freighter-fogás: hét A350F a Singapore-nak!
A teherszállítás fellendülőben, az Airbus gyorsabban lépett, mint a nagy versenytársa. Repül az utasszállítóból tehergéppé alakított A320-as.
Győzelmi jelentéssel is felér az Airbus szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye, amely szerint a jeles szingapúri légicég, ha nem is fix megrendelés, de szándéknyilatkozat szintjén kötött le az európai gyártó megfogalmazása szerint a világ legmodernebb nagyhatótávolságú gépcsaládjának teherszállító változatából. Ami igazán győzelemmé teszi az üzletet, az az, hogy az Airbus most már valóban betört egy olyan piacra, ahol eddig a nagy vetélytárs, a Boeing volt az uralkodó.
Kétségtelen, egyelőre darabszámban még mérsékelt a siker, a nyári programindítást követően, az Air Lease és egy francia logisztikai vállalat után a SIA döntésével 18 gépre emelkedett a lekötött A350F-ek száma, ehhez jön még egy ötpéldányos opció a szingapúriaktól. Akiknek a választása amúgy korántsem meglepő, hiszen a Singapore Airlines az európai kéthajtóműves legnagyobb üzemeltetője, összesen 56 géppel, tehát érthető, hogy öregecske 747-es teherszállítóit A350-esekkel váltja 2025-től. Egyébként más források említik, hogy a mostani megállapodás tulajdonképp korábbi rendelések átalakítása, a cargo-gépek fejében a SIA lefújta két „sima” A350-es és 15 keskenytörzsű neo-Airbus megvásárlását.
A gépek Rolls-Royce Trent-XWB97 hajtóművekkel repülnek, a tágas cargo-ajtón keresztül és a padló alatti raktérbe összesen 109 tonna hasznos terhet lehet akár szabvány konténerekkel és palettákkal elhelyezni benne. A közlemény szerint az A350F harminc tonnával kisebb felszállósúlya révén húsz százalékkal kisebb üzemanyag-fogyasztást nyújt, mint „jelenlegi legközelebbi versenytársa”, amelynek típusát közelebbről nem jelöli meg, de nyilván a 777F-ről van szó.
A programindításkor nyilvánosságra hozott tervek szerint a 350F fejlesztése „csak” 2-3 milliárd dollárt igényel. A szokásos, az A330-as F-változat kapcsán ismert módosításokhoz képest ebben az esetben bonyolultabb lesz a törzs oldalán kialakítandó cargo-door megépítése, lévén a 350-es törzse már részben kompozit-építésű. Viszont nem kell átalakítani az orrfutót, mert a gép, a 330-assal ellentétben, álló helyzetben nem lejt az orra felé. A hatótávolságról minden Airbus-forrás hangsúlyozza, hogy „nagyobb lesz”, de erről még nincs konkrét adat.
Kétségtelen, hogy az Airbus keményen beelőzött. Sokan várták, hitték, hogy a világ legnagyobb kéthajtóművesének, a még berepülés alatt álló 777X-nek a cargo-változata lesz majd a királya a kategóriának. Azonban a Boeing, minden várakozás ellenére, még mindig nem indította be a az új teherszállító programját. Furcsa bénultság ez, amit részben a 777X fejlesztésének csúszása, részben a 737 MAX problémái, nomeg a gyártót is amúgy sújtó általános covid-féle visszaesés magyarázhat. Mindenesetre az európaiak okosan kapcsoltak, annak jegyében, hogy ráadásul a járvány elképesztő mód felturbózta a légi teherszállítás iránti igényt.
Ennek jele egy másik fontos Airbus-hír: a napokban teljesítette első felszállását az átalakítása után az első A320-as amelyet utasszállítóból építettek át cargo-géppé. Az A320P2F (Passenger To Freighter) törzsén jól látható a gép kialakított méretes, felfelé nyíló cargo-ajtó, és az ajtó előtti törzsrész megerősítése. Ami kívülről nem észlelhető, de igen kemény feladattá teszi az átalakítást, az a kabin padlójának megerősítése, és még sok kisebb módosítás. Az eredmény: tíz ULD-konténer helyezhető el a kabinban, hét a padlószint alatt. Az egykori utasszállító 21 tonna terhet képes 3330, 17 tonnát 4740 kilométerre elvinni. Következnek a tesztrepülések, majd jövőre áll forgalomba a gép, egyelőre nem hozták nyilvánosságra, melyik társaságnál.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!