Frankfurt: hamarosan nyílik az új pálya

iho/repülés   ·   2011.10.09. 16:00
cimkep-ujpalya

A légitársaságok új járatok reményében várják a 07L/25R pálya megnyitását. A téli résidőkérelmek máris nyolc százalékkal nőttek.

Más fontos események is várhatók: januárban leszáll az All Nippon Airways első 787-es járata a németországi repülőtéren, a Singapore Airlines pedig az óriási A380-asokat repülteti majd Szingapúr és Frankfurt között, sőt a járat tovább repül majd New York Kennedy felé is. Az Emirates Dubai felől beindítja napi harmadik járatát, a Continental pedig a másodikat Newarkból. A honi Lufthansa újra repülteti gépeit Rio de Janeiro felé és számos új rövidebb járatot nyit Frankfurtból – adja hírül az ATW online.

Légi fotó az építkezéstől a mai reptértől északnyugatra

A kapacitásbővítés tehát erősen összefügg az új pálya megnyitásával, amely nem kevesebb mint 50 százalékkal növelheti a reptér teljesítményét, óránként 83 gépmozgásról 126-ra. Ehhez ráadásul évi 4-7 százalékos emelkedés várható az évenkénti gépmozgásokban.

Az új pálya csak 2800 méteres, míg a többi három négy kilométernél is hosszabb, ezért csak a 747-eseknél kisebb gépek szállhatnak le rajta, viszont mindkét irányból.

A pálya 1500 méterre van a most működő párhuzamos betonoktól, tehát a forgalmát azoktól függetlenül lehet szervezni. Kelet és nyugat felől egyaránt IIIb kategóriás ILS, műszeres leszállító rendszer teszi lehetővé rossz időben is a használatát. Ugyancsak mindkét irányból gyorslegurulók segítik az ütemes pályaelhagyást. Két főguruló, amely az új reptérrészt az eddigiekkel köti össze, felülről keresztezi a pályától délkeletre az A3-as autópályát és a gyorsvasutat.

A gyors pályaelhagyásra is lesz bőven lehetőség mindkét irányból

Még egy érdekes adat: a pálya helyén kivágott 282 hektárnyi erdő helyett a reptér tulajdonosa, a Fraport 288 hektárnyit telepít a környéken.

A negyedik pálya mellett a fejlesztési programban szerepel egy terminál, valamint új cargoközpont építése is, Frankfurt ugyanis Európa legnagyobb légi teherszállító központja. A fejlesztések révén a reptér négy további olyan állóhelyhez jut, amelyet az óriási A380-asok is használni tudnak.

Betonfelületet kap az új pálya és a kapcsolódó gurulóhálózat

A frankfurti pályanyitás jelentőségét szakértők szerint erősen növeli, hogy mindeközben Londonban a brit kormányzat döntése értelmében nem épülhet új pálya Heathrow repülőterén, így Frankfurt komoly előnyhöz jut az európai versenyben. A németek legnagyobb légikikötője utasforgalom szerint Heathrow és a párizsi Charles de Gaulle után a harmadik a kontinensen, de a tavalyi 53 milliós utasszámot évi 90 millióra szeretnék növelni, és ezzel alaposan megváltozhatna a sorrend.

Kapcsolódó hírek