Ganz-mozdony replikáját avatták Fenyőházán

A szlovákiai településen a magyar vasútjármű-gyár keskenynyomközű villamos mozdonyának átadásával emlékeztek az 1966-ban megszűnt erdei vasútra.
A fakitermelés és a fafeldolgozás példátlan fejlődése Ausztria–Magyarországon a XIX–XX. század fordulóján jelentősen hozzájárult a faanyagot szállító erdeivasút-építés fellendüléséhez. A Felvidéken, a mai Szlovákia területén körülbelül negyven ilyen keskenynyomtávú vasútvonal működött. Ezek túlnyomó többsége gőzvontatású volt, a fenyőházin (Fenyőházi Állami Erdei Vasút, később Lesná železnica Ľubochňa–Močidlá) azonban a kezdetektől fogva villamos vontatást alkalmaztak. A teljes fenyőházi hálózat hossza elérte 28 kilométert.
A magyar királyi Liptóújvári Főerdőhivatal által építtetett erdei vasúton 1904. szeptember 10-én indult meg a forgalom. A 760 milliméter nyombőségű vasút építésével és a berendezések szállításával a budapesti Ganz és Társa gyárat bízták meg. A vasút a népszerű Fenyőháza (Ľubochňa) fürdőtelepen is áthaladt, s mivel az ott pihenők nyugalmának megőrzése érdekében, valamint a környezet védelmére az építtető a vasút alsó szakaszán nem engedélyezte a gőzvontatást, ezért villamos üzemre rendezkedtek be. A vasút üzeméhez szükséges villamos energiát a Ľubochňa völgy bejáratánál épült vízi erőmű szolgáltatta. Az erőműben a két, egyenként 310 lóerős Francis turbina egyikéről közvetlenül hajtott, 300 kVA teljesítményű generátor szolgáltatta a fűrésztelep működéséhez, illetve a fürdőhely közvilágításához szükséges 3150 V feszültségű, váltakozó áramú energiát – a másik generátor tartalékban volt.
A vasúti vontatáshoz szükséges 550 V egyenfeszültséget a telepen felállított 55 kW teljesítményű motorgenerátor állította elő. A forgalom lebonyolítására a Ganz és Társa gyár két közép-vezetőállásos, kéttengelyes mozdonyt szállított a kisvasútra. Az öt és fél tonna üzemkész tömegű mozdonyok mindkét kerékpártengelyét egy-egy TM 280/160 típusú, 7,5 kW (valamivel több, mint 10 lóerő) teljesítményű, marokcsapágyas vontató motor hajtotta, így azok a 32,9 ezrelékes emelkedőn négy üres, forgóvázas rönkszállító kocsinak megfelelő, hat tonna terheléssel 12 km/óra legnagyobb sebességet tudtak elérni.
L'ubochnán a vasút ottani hívei a mérnökember Stanislav Kameniar vezetésével még évekkel ezelőtt határozták el, hogy replika járműként megépítik a Ganz és Társa mozdonyok hasonmását. A község polgármesteri hivatala által is támogatott, széleskörű összefogással megvalósult projekt a hétvégén csúcsosodott ki, a jármű átadási ünnepségén Peter Dávidik polgármester méltatta a közreműködők érdemeit. Ezentúl a zöld Ganz-mozdony a hozzákapcsolt piros, szintén mostanra épült kocsival együtt a már XIX. században is neves fürdőhely központi terét díszíti, az időseket emlékeztetve, a fiatalok figyelmét pedig felhívva az 1966-ig működő vasútüzem fénykorára.
Ugyanakkor a Ganz és Társa által 1904-ben létesített fenyőházi villamos áramfejlesztő telepen az 1080 és 1081 gyári számú Francis-turbinákat példaszerűen felújítottan, üzemképesen őrizték meg az eredeti állapotára renovált épületben. A masinákon a betűk büszkén hirdetik egykor volt iparunk nagyságát: „GANZ és TÁRSA 1904 BUDAPEST”.
Az Indóház Kiadó legutóbbi nagy lélegzetvételű kiadványa, a magyar villamosmozdony-gyártás történetét felölelő A nagy V című kötet többek között kimerítően foglalkozik a Ganz ipari-, bánya- és erdei vasúti villamos mozdonyainak a pályafutásával is. A könyv megrendelhető a kiadó elérhetőségein és webáruházában.
(Fotók: Szécsey István szívességéből)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!