Gyár nincs már, de a buszokat zavartalanul szállítja

Kengyel Kristóf   ·   2011.12.05. 14:00
kiskep

A honvédség tizenöt évre szóló járműtenderét az Ikarus Trade Kft. nyerte még 2003-ban. A szerződés kétszáz autóbuszt tartalmazott. (Ezzel párhuzamosan vásárolták meg a Rába katonai teherautóit.)

Az Ikarus Egyedi Kft. (EAG) erre a célra az E95M (az M betű a military kivitelre utal) típust fejlesztette ki. Az új jármű mindent tartalmazott, amit az akkor már NATO-tagország hadserege szükségesnek vélt. Így az új buszokat az EAG szigorúan a NATO előírásai alapján fejlesztette ki. Ezért a kocsikon olyan „extrákat” találhatunk, mint a matt olívazöld fényezés, az álcázófény, az ülések háttámlájára szerelt gépkarabélytartó és a vegyszerekkel tisztítható utastér.

Az Ikarus Egyedi Kft. egyik utolsó járműve az E95M<br>(fotó: Zajácz János)

Az EAG tulajdonosa, az Irisbus 2007. december 31-től szünetelteti az autóbuszgyártást. Így tizenöt kocsi átadása után az E95M típus gyártása is megszűnt. Elvitték a gépeket, darukat, szerszámokat, munkások sincsenek már a telephelyen.

Ennek ellenére a Magyar Honvédség továbbra is vásárolja a tender buszait, de ezek már nem az EAG termékei, és nem is NATO-kompatibilisek, ahogy arról anno a tenderkiírás szólt. A közelmúltban így az EAG-tulajdonos francia Irisbus más termékeiből kaptak járműveket a katonák.

Az új járművek egyike. A rendszámon kívül semmi nem utal katonai alkalmazásra<br>(fotó: Zajácz János)

Egy név nélkül nyilatkozó egykori EAG-dolgozó szerint a HM az Irisbusszal egy kiegészítő megállapodást kötött, ami szerint az E95M típus helyett az Irisbus gyári kivitelű típusait szállítja a francia cég. Így az Irisbus több európai gyárából is hoztak buszt. Ezek között van spanyol Domino, és Csehországból származó Evadys.

Úgy tudjuk, hogy az eladó és a vásárló is ragaszkodik a formaságokhoz, ezért a buszok esedékes átadásánál mindketten megjelennek a négy éve gyakorlatilag bezárt gyár területén, és az üres épületek előtt megtörténik az átadási ceremónia, amelyet az EAG egyik utolsó dolgozója vezényel le. A kapcsolódó dokumentumokban gyártóként természetesen az Ikarus EAG van megjelölve. Eddig körülbelül negyven idegen autóbuszt vett át a honvédség.

Kétszáz helyett csak tízenöt kocsi készült az E95M-ből<br>(fotó: Bódi Balázs)

A végül megvásárolt autóbuszokkal azonos felszereltségű járműveket persze a hazai ipar is tudna gyártani. Még érdekesebbé teszi a fura üzletet az, hogy az E95M típussal teljesen megegyező kocsik is készülhetnének a Lanta Kft.-ben vagy akár a székesfehérvári IK járműtechnikánál.

A buszokkal kapcsolatban megkerestük a Honvédelmi Minisztériumot és a buszokat üzemeltető támogató dandárt is, ha kaptunk tőlük választ, azt is megosztjuk olvasóinkkal egy újabb cikkben.

Kapcsolódó hírek